Okazało się, że na świecie rośnie zainteresowanie maszynami wytrzymałymi i oferowanymi za konkurencyjne pieniądze.
-Prawda jest taka, że sami klienci upomnieli się o nasze, sprawdzone przede wszystkim w armii, helikoptery. Płyną sygnały, że mamy szanse na wygraną w przetargach. Ruszamy więc z modernizacją maszyn aby jeszcze skuteczniej poprawić eksportową ofertę – potwierdza Mieczysław Majewski prezes PZL Świdnik. Co nie mniej ważne, wydaje się, swoją wyraźnie wstrzemięźliwą politykę wobec rozwoju polskich konstrukcji , koryguje też właściciel lubelskiej wytwórni - włosko – brytyjska Finmeccanica Helicopter Division.
Puszczyk po koreańsku
O szczegółowych planach podbojów światowych rynków, szef Świdnika, największej w kraju fabryki śmigłowców, rozwijającą produkcję helikopterów od 6 dekad ( z taśmy zeszło w tym czasie ok. 7 tys. maszyn), rozwodzić się nie chce.
Wiadomo jednak, że w dużym przetargu koreańskim, rosną akcje SW-4, lekkiej , dyspozycyjnej maszyny, ostatniej autorskiej konstrukcji świdnickiej firmy. Potencjał SW- 4 , w polskich siłach zbrojnych znanego jako "Puszczyk" i wykorzystywanego do szkolenia pilotów ( wojsko eksploatuje 24 maszyny)- został też doceniony w USA. A to już poważna sprawa, bo wielkość amerykańskiego rynku jest imponująca , a poza tym, to w Stanach kreowane są najskuteczniej globalne, lotnicze, mody i trendy.
Kuszenie Ameryki
To nie przypadek, więc, że podczas tegorocznych , największych na świecie śmigłowcowych targów Heli Expo w Louisville w stanie Kentucky, USA, debiutował SW- 4, w opcji z nowym , mocniejszym silnikiem, skuteczniejszym systemem tłumienia drgań , dodatkowym wspomaganiem hydraulicznym i nowoczesnym glas – cockpitem z zainstalowanym wyświetlaczem wielofunkcyjnym awioniki firmy Genesys. Na życzenie szczególnie wymagających klientów AW009 - bo taką nazwę ma cywilna wersja lekkiego (1,8 t), jednosilnikowego SW-4, helikopter zostanie wyposażony dodatkowo w pływaki awaryjne i specjalne noże tnące do drutu, chroniące kabinę. W modernizowanej odmianie, jak zapowiada producent, maszyna zapewni lepszy poziom komfortu podczas lotu i będzie zdecydowanie tańsza w eksploatacji.