Obowiązkowe badania kierowców częstsze dla seniorów

Obowiązkowe badania i krótki termin ważności dokumentu – tak w wielu krajach radzą sobie z kierowcami seniorami. U nas trwa dyskusja, co zrobić.

Aktualizacja: 11.04.2018 14:47 Publikacja: 11.04.2018 07:19

Obowiązkowe badania kierowców częstsze dla seniorów

Foto: Adobe Stock

O kierowców seniorów powinno się szczególnie zadbać. Pracuje nad tym Unia Europejska i polskie Biuro Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Lekarze uważają, że wprowadzenie regularnych badań potwierdzających uprawnienia seniorów do kierowania autami jest słuszną decyzją.

Ministerstwo Infrastruktury od lat zachęca seniorów do weryfikowania swoich umiejętności za kierownicą nawet po wielu latach od zdanego egzaminu na prawo jazdy. Organizuje specjalne akcje, które mają w tym pomóc. Przykład?

Informacyjno-edukacyjna akcja skierowana do osób powyżej 60. roku życia – kierowców, rowerzystów i pieszych, pod hasłem „60+ bezpieczni w ruchu drogowym".

– To jednak nie wystarczy – twierdzą eksperci w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. I proponują zmiany w przepisach. W tym samym kierunku idą urzędnicy Unii Europejskiej. Ta ma zamiar wprowadzić obowiązkowe i regularne badania dla kierowców powyżej 60. roku życia we wszystkich krajach należących do Unii. Zmiany mogłyby wejść w życie w ciągu najbliższego roku.

Instytut Transportu Samochodowego zbadał świadomość kierowców w grupie wiekowej powyżej 50. roku życia.

Co wynika z badań?

Kierowcy ci za czynniki w największym stopniu wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego uważają: znajomość przepisów, umiejętność kierowania pojazdem, wiek czy stan techniczny pojazdów. Blisko 40 proc. kierujących z tej grupy uważa, że starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej od innych.

Dopóki nie dojdzie do zmiany przepisów, eksperci radzą seniorom: poddawanie się okresowym badaniom oceniającym zdolność do kierowania pojazdami; trening umiejętności kierowania pojazdem, np. poprzez kursy i jazdy doszkalające; unikanie skrętów i zawracania na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz jazdy ze zbyt dużą prędkością oraz podróżowania po zmroku i w złych warunkach atmosferycznych. Podpowiadają także korzystanie z urządzeń wspomagających kierowanie pojazdem, np. czujniki cofania, kontrola trzymania się pasa etc.

W wielu krajach już dziś obowiązują specjalne wymogi lub ograniczenia dla starszych kierujących za kółkiem. Przykład? W Finlandii trafiają na obowiązkowe badania medyczne. We Francji prawa jazdy dla kierowcy po siedemdziesiątce wydawane są tylko na dwa lata i przedłużane pod warunkiem przejścia odpowiednich badań.

Co mówią statystyki?

Okazuje się, że obecnie co dziesiąty wypadek drogowy w Polsce powodują kierowcy po 60. roku życia. Wiemy też, że do około 50 proc. wypadków z udziałem starszych dochodzi w okolicy skrzyżowań, najtrudniejszy i najniebezpieczniejszy jest dla nich manewr zawracania.

Co zwiększa ryzyko wypadku drogowego u seniorów?

– Gorsze funkcjonowanie wzroku i słuchu, gorsze widzenie w warunkach słabszej widoczności, problem z oceną odległości, wydłużenie czasu reakcji i pogorszenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Poza sprawnością psychomotoryczną, na ryzyko wypadku wpływa też sprawność intelektualna i stabilność emocjonalna.

O kierowców seniorów powinno się szczególnie zadbać. Pracuje nad tym Unia Europejska i polskie Biuro Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Lekarze uważają, że wprowadzenie regularnych badań potwierdzających uprawnienia seniorów do kierowania autami jest słuszną decyzją.

Ministerstwo Infrastruktury od lat zachęca seniorów do weryfikowania swoich umiejętności za kierownicą nawet po wielu latach od zdanego egzaminu na prawo jazdy. Organizuje specjalne akcje, które mają w tym pomóc. Przykład?

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego