Koronawirus wygasił fajerwerki benefitów pracowniczych

Większość pracowników obejdzie się bez dni pizzy i chilloutu w biurze, ale chcą decydować, gdzie i kiedy będą pracować

Aktualizacja: 31.08.2020 06:05 Publikacja: 30.08.2020 21:00

Koronawirus wygasił fajerwerki benefitów pracowniczych

Foto: Adobe Stock

Elastyczność miejsca i czasu pracy – to dzisiaj najbardziej cenione przez polskich pracowników świadczenie pozapłacowe. Z tej elastyczności chciałoby korzystać aż trzech na czterech z uczestników badania, które na przełomie lipca i sierpnia tego roku firma Activy przeprowadziła wśród 1200 osób, głównie pracowników dużych przedsiębiorstw.

„Rzeczpospolita" jako pierwsza opisuje wyniki badania, które sprawdziło nasze podejście do benefitów w warunkach pandemii, gdy w wielu firmach programy świadczeń pozapłacowych padają ofiarą cięcia kosztów.

Czytaj także: Akcja w Wielkiej Brytanii: Wracaj do pracy albo ryzykuj jej utratę

Po przejściu większości pracowników biur na pracę z domu w korporacjach skończyły się „dni owocowe", wspólne śniadania czy masaże, a rygory sanitarne ukróciły imprezy integracyjne.

Bonus wizerunkowy

Jak jednak wynika z badania Activy, większość pracowników bez większego żalu rozstała się z tymi benefitami, którymi firmy chętnie chwaliły się w ofertach pracy. Często pod hasłem modnych w ostatnich latach programów wellness, które miały całościowo dbać o zdrowie i dobre samopoczucie załogi.

Jak ta dbałość wypada w nowej rzeczywistości koronawirusa? Badanie Activy dowodzi, że nie najlepiej – w skali od 1 do 5 średnia ocen ankietowanych pracowników to tylko 3,3. Jak zwraca uwagę Dorota Matuła, współzałożycielka i szefowa Activy, dotychczas w kwestii wellbeingu pracowników firmy skupiały się głównie na ich zdrowiu fizycznym (opłacając pakiety medyczne) oraz na tzw. benefitach wydmuszkach, w tym owocach w biurze, chillout roomach czy masażach. – Często pełniły one jedynie funkcję wizerunkową, a nie zaspokajały prawdziwych potrzeb pracowników – zaznacza Matuła.

Inna sytuacja jest w przypadku pakietów medycznych, które są od lat w ścisłej czołówce najbardziej pożądanych świadczeń, a przy słabej jakości publicznej służby zdrowia - jeszcze długo w niej pozostaną. Badanie Activy pokazuje, że w czasie pandemii firmy bardziej doceniły tę potrzebę; prawie 69 proc. pracowników wskazało, że obecnie pracodawca zapewnia im pakiet medyczny, podczas gdy wcześniej – 65 proc.

Dostrzec potrzeby

Jednak firmowe pakiety z reguły koncentrują się na zdrowiu fizycznym, co przestaje już wystarczać. – W działaniach pracodawców brakuje często głębszego spojrzenia na samopoczucie pracownika, które w dzisiejszych warunkach jest dużo bardziej zagrożone – zwraca uwagę Dorota Matuła. Przypomina, że nawet przed pandemią aż 81 proc. zatrudnionych w biurach pracowało pod wpływem stresu, a co czwarty oceniał swój stres jako uporczywy. Pandemia dodatkowo nasiliła te problemy.

Opinie ekspertów, że kryzys związany z Covid-19 zwiększył wśród pracowników problem zaburzeń na tle lękowym i depresyjnym, potwierdzają wyniki najnowszego badania firmy doradczej Human Power, do których dotarła „Rzeczpospolita". Sondaż, który objął pracowników dużych firm, dowodzi, że ponad ośmiu na dziesięciu z nich doświadczało w ostatnich miesiącach trudnych do opanowania ataków paniki, sześciu na dziesięciu miało problemy ze snem, a prawie co drugi miał poczucie przytłoczenia obowiązkami.

– Nasza kondycja psychiczna bardzo pogorszyła się w czasie pandemii – twierdzi Małgorzata Czernecka, psycholog i prezes Human Power, i przypomina, że wcześniej ataki paniki dotykały ok. 10 proc. osób. Badanie wykazało, że prawie 40 proc. pracowników ma obecnie słabą kondycję psychiczną. Niepokojący jest też sposób radzenia sobie z tym problemami – prawie dziewięciu na dziesięciu ankietowanych sięga po środki uspokajające, a ponad trzy czwarte uspokaja się alkoholem i innymi używkami.

Czas na nową ofertę

Pozytywne jest natomiast to, że sporo osób w walce ze stresem wspiera się aktywnością fizyczną. Według badania Activy (firma oferuje mobilną aplikację, która zachęca pracowników do aktywności fizycznej poprzez grywalizację) 62 proc. osób ćwiczy co najmniej kilka razy w tygodniu. W sytuacji, gdy pandemia utrudnia regularne treningi w klubach fitness, firmy starają się organizować zdalne zajęcia, a z pomocą przychodzą tu specjalne platformy online z zajęciami na żywo i w formie wideo na żądanie. (Oferują je m.in. HealthDesk i Benefit Systems.)

Dużo rzadziej pracownicy radzą sobie ze stresem, sięgając po techniki relaksacyjne czy oddechowe, nie wspominając o wsparciu psychologów. Stwarza to warunki rozwoju nowych benefitów – bardzo zresztą oczekiwanych przez pracowników, co potwierdza też badanie Activy. Aż 73 proc. osób (w tym ponad 77 proc. kobiet) stwierdziło w nim, że firma powinna zapewniać pracownikom benefity związane z kondycją psychiczną, przy czym najbardziej cenione byłyby anonimowe, indywidualne konsultacje z psychologami i dofinansowanie do spotkań z terapeutą.

Przekonać menedżera

Część firm zwróciła już zresztą uwagę na te potrzeby; o ile przed pandemią benefity dotyczące zdrowia psychicznego oferowało jedynie 3 proc. pracodawców, o tyle obecnie ponad dwa razy więcej (7 proc.). Dorota Matuła optymistycznie ocenia, że wskutek doświadczenia pandemii wellbeing zyskał nowy wymiar w wielu firmach; zdrowie stało się priorytetem w każdym wymiarze – fizycznym i psychicznym. Pandemia zwróciła też uwagę na znaczenie elastyczności – także tej dotyczącej dopasowania benefitów do potrzeb pracowników.

Jak twierdzi Maja Kołodziejczak, psycholog i menedżer HR w agencji kreatywnej 180heartbeats/JvM, długofalowa inwestycja w kondycję psychiczną pracowników to przyszłość rynku benefitów. Jednak przekonanie zarządów do tych inwestycji może być dużo trudniejsze niż w przypadku benefitów związanych ze sportem czy dietą. – O wiele trudniej jest rozmawiać o benefitach psychologicznych, szczególnie jeżeli firma jest mocno nastawiona na wyniki i normą jest praca po godzinach – ocenia Kołodziejczak. Dlatego cenne jest już samo zauważenie problemu.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem