Sekretarza nie można przenieść na inne stanowisko zarządzeniem

Sąd unieważnił zarządzenie wójta o przeniesieniu sekretarza gminy na stanowisko zastępcy kierownika w referacie gospodarki komunalnej.

Publikacja: 04.06.2019 05:00

Sekretarza nie można przenieść na inne stanowisko zarządzeniem

Foto: 123RF

Zgodnie z zarządzeniem wójta dotychczasowy sekretarz – Artur B. (imię fikcyjne) – po przeniesieniu na inne urzędowe stanowisko kierownicze miał zachować dotychczasowe składniki wynagrodzenia w takiej samej wysokości.

Czytaj także: Czy można jednocześnie wykonywać obowiązki wójta i sekretarza

Zarządzenie wójta do sądu administracyjnego zaskarżył wojewoda, którego zdaniem nie miało ono podstawy prawnej. Wyjaśnił, że do stosunku pracy sekretarza gminy, w tym zasad jego modyfikacji, znajdują zastosowanie przepisy ustawy Kodeksu pracy, a czynność prawna dokonana kwestionowanym zarządzeniem stanowi wypowiedzenie warunków pracy. Tymczasem brzmienie art. 42 Kodeksu pracy nie pozostawia wątpliwości, że wypowiedzenie warunków pracy powinno nastąpić zwykłym pismem, a nie zarządzeniem.

Wypowiedzenie w zwykłym piśmie

– W obowiązującym porządku prawnym brak jest przepisu prawa powszechnie obowiązującego pozwalającego na modyfikowanie stosunku pracy pracownika urzędu gminy za pomocą zarządzenia – wskazał wojewoda.

W odpowiedzi na skargę wójt zgodził się z twierdzeniem wojewody, że wobec stosunku pracy sekretarza gminy znajdują zastosowanie przepisu Kodeksu pracy. Jak jednak zaznaczył, w tym przypadku nie doszło ani do wypowiedzenia stosunku pracy, ani do wypowiedzenia warunków pracy i płacy.

– Wraz z zapewnieniem pracownikowi tych samych warunków pracy (tj. przeniesienie ze stanowiska kierowniczego na inne stanowisko kierownicze) i płacy (tj. zapewnienie dodatku funkcyjnego wyrównującego nową pensję z wynagrodzeniem sekretarza gminy) przeniesienie ze stanowiska sekretarza gminy nie może zostać uznane za działanie niezgodne z Kodeksem pracy – przekonywał wójt. Jak dodał, jako kierownik jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego, ma prawo decydować o reorganizacji, w tym także o utworzeniu bądź likwidacji konkretnych stanowisk pracy.

Konieczna podstawa prawna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach (sygn. akt II SA/Ke 147/19) podzielił ocenę wojewody, że kwestionowane zarządzenie zostało wydane bez podstawy prawny. Jak zauważono, powołany w nim art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym stanowi bowiem jedynie ogólnie o przysługujących wójtowi uprawnieniach zwierzchnika służbowego w stosunku m.in. do pracowników urzędu.

Sąd zwrócił uwagę na fakt, że zanim doszło do wydania zarządzenia, uprzednio tego samego dnia wójt podjął próbę wręczenia Arturowi B. pisma stanowiącego odwołanie pracownika ze stanowiska sekretarza gminy wraz z przeniesieniem go na inne stanowisko pracy, a zatem modyfikujące stosunek pracy (doszło w istocie do pozbawienia stanowiska sekretarza gminy), która to forma działania była w przypadku Artura B., jako zatrudnionego na podstawie umowy o pracę, formą właściwą. Dalej zauważono, że fakt nieprzyjęcia pisma przez pracownika również powoduje określone skutki prawne (art. 42 par. 3 Kodeks pracy). - Powyższe świadczy zaś o tym, że skoro właściwym sposobem działania Wójta jako pracodawcy było wypowiedzenie na piśmie warunków pracy, to brak było podstaw prawnych do wydawania w tym przedmiocie zarządzenia, które (...) ma charakter władczego rozstrzygnięcia organu administracji – wskazano.

WSA podkreślił, że fundamentalną zasadą dla prawa publicznego jest zasada praworządności, która wymaga, aby każde działanie organu administracji publicznej miało niebudzącą wątpliwości podstawę prawną w przepisach obowiązującego prawa. Wzgląd na tę zasadę sprzeciwia się przyjmowaniu domniemania istnienia kompetencji niewyrażonych wprost w przepisach. – W tej sytuacji za nieuzasadnione i niemające istotnego znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy należy uznać twierdzenia organu o tym, że wydane zarządzenie miało charakter funkcjonalny i informacyjny. Nie zmienia to bowiem faktu, że zostało wydane bez podstawy prawnej – stwierdził sąd.

Sygnatura akt: II SA/Ke 147/19

Zgodnie z zarządzeniem wójta dotychczasowy sekretarz – Artur B. (imię fikcyjne) – po przeniesieniu na inne urzędowe stanowisko kierownicze miał zachować dotychczasowe składniki wynagrodzenia w takiej samej wysokości.

Czytaj także: Czy można jednocześnie wykonywać obowiązki wójta i sekretarza

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił