Poszukiwanie pracy

Jesienny wysyp ofert pracy w sieci

Fotorzepa, Dariusz Pisarek
Po wakacjach znów zaczął się większy ruch na portalach rekrutacyjnych. Liczba ogłoszeń rośnie dwucyfrowo.

Prawie 148,2 tys. ofert pracy opublikowano w ostatnich trzech miesiącach na portalu Pracuj.pl – wynika z danych serwisu udostępnionych „Rzeczpospolitej". To oznacza prawie 11-proc. wzrost w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku, który i tak był już bardzo dobry. Ożywienie rekrutacji w III kw. to przede wszystkim zasługa września, gdy liczba ogłoszeń na Pracuj.pl przekroczyła 53,1 tysięcy, co oznacza ponad 16-proc. wzrost w skali roku.

Podobny trend widać na całym rynku rekrutacji w sieci – jak wynika z danych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie i Biura Inwestycji i Cykli Ekonomicznych, do których dotarła „Rzeczpospolita". Według nich we wrześniu liczba ogłoszeń o pracy opublikowanych w internecie sięgnęła niemal 207 tys. To drugi (po kwietniu) najlepszy wynik w tym roku i o ponad jedną dziesiątą lepszy niż we wrześniu 2017. W całym III kw. ofert było prawie 603, 2 tys., o 11 proc. więcej niż rok wcześniej.

Specjaliści do produkcji

Jak ocenia Robert Pater z Katedry Makroekonomii WSIiZ, autor analizy, po kilku miesiącach stabilizacji w rekrutacji online jesień ponownie przyniosła tam ożywienie, i to pomimo pewnych oznak pogorszenia się koniunktury w gospodarce.

– Ofert przybywa przede wszystkim w tych zawodach i branżach, gdzie najbardziej brakuje ludzi – dodaje Pater. Według jego analizy w ostatnich tygodniach wyraźnie wzrosła liczba ofert pracy dla specjalistów w produkcji – w tym inżynierów, techników, operatorów maszyn – oraz budowlańców.

Podobny trend widać w ofertach Pracuj.pl, gdzie w III kw. największy (prawie 40-proc.) wzrost liczby ogłoszeń w porównaniu z tym samym okresem 2017 r. mogli zauważyć specjaliści i fachowcy z działów produkcji. Wyraźnie – prawie o jedną czwartą w skali roku – przybyło też propozycji dla inżynierów, a o ponad 21 proc. więcej ofert niż przed rokiem mieli też specjaliści logistyki. Niewiele mniej, bo prawie o jedną piątą, wzrosła też liczba ofert skierowanych do budowlańców.

Jesienią firmy ożywiły też rekrutację w działach marketingu – specjaliści w tej dziedzinie mieli do wyboru w III kw. ponad 6,7 tys. propozycji pracy. Pozytywnym trendem jest rosnąca wciąż liczba propozycji pracy w działach HR, co oznacza, że firmy zamierzają inwestować w kapitał ludzki, w tym w rozwój, szkolenia pracowników czy w Employer Branding.

Administracja na czele

W jakich branżach było w III kw. najłatwiej o pracę? Nie licząc agencji zatrudnienia, najwięcej ogłoszeń (15,6 tys.) opublikowały w tym czasie firmy z sektora finansowego (banki, ubezpieczenia i firmy usług księgowych), choć akurat one rekrutowały w III kw. mniej aktywnie niż przed rokiem. Natomiast prawdziwy wysyp ofert pracy miał miejsce w tym czasie w administracji państwowej, która zamieściła ponad 2,7 tys. ogłoszeń – ponadczterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Na trudnym rynku pracy już nie wystarczą ogłoszenia na stronach urzędów. Drugą grupą pracodawców, którzy wyraźnie, bo prawie 2,5-krotnie, zwiększyli w tym czasie liczbę ogłoszeń (do 360), były organizacje pozarządowe. Wśród dużych branż rekrutacyjne ożywienie widać natomiast w budownictwie, gdzie liczba ofert wzrosła w III kw. prawie o jedną piątą w skali roku, do 9,2 tys.

– Pracodawcy coraz intensywniej szukają rąk do pracy, co dotyczy zarówno stanowisk specjalistów, jak i fachowców blue collars, czyli pracowników fizycznych – komentuje dane za III kw. Aleksandra Skwarska, specjalistka ds. PR i CSR w Grupie Pracuj, właścicielu Pracuj.pl. Chociaż portal nastawia się głównie na oferty dla specjalistów (do nich kierowano 63 proc. ogłoszeń w III kw.), to najszybciej rosła w tym czasie liczba propozycji pracy dla pracowników fizycznych. Ci w III kw. mieli do wyboru prawie 21,2 tys. ofert zatrudnienia, ponaddwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Wyraźnie, bo o ok. 12 proc., wzrosła też liczba ofert dla menedżerów, zwłaszcza kierowników.

Aleksandra Skwarska zwraca uwagę, że tradycyjnie największy wybór propozycji pracy mają specjaliści ds. handlu i sprzedaży; w III kw. było do nich skierowane niemal co trzecie ogłoszenie na Pracuj.pl. Na drugim miejscu wśród najbardziej poszukiwanych tam kandydatów byli specjaliści działów obsługi klienta. Dane za III kw. pokazują jednak nowy trend – handel i sprzedaż to jedyna z kilkunastu specjalizacji, która w III kw. zanotowała spadek liczby ofert pracy (o 4,6 proc. w skali roku). Popyt na pracowników działów obsługi klienta wprawdzie rósł, ale z kolei ich główny pracodawca, call centers, wyraźnie ograniczył w tym czasie rekrutację w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Ten trend, w tym malejące zapotrzebowania na sprzedawców, widać na całym rynku rekrutacji online. Zdaniem Roberta Patera to spowolnienie, które ma miejsce również w bankowości, może być sygnałem, że powoli kończy się boom konsumpcyjny w Polsce. Nie bez znaczenia może być też ograniczenie handlu w niedzielę. Wprawdzie na Pracuj.pl nie widać zastoju w rekrutacji w handlu detalicznym (liczba ofert wzrosła tam w III kw. o 8 proc.), ale obejmuje on także rozwojowy e-commerce.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL