Erotyka podskórna

"Znikanie pani B" w reżyserii Anny Kazejak na podstawie opowiadania Olgi Tokarczuk otwiera antologię filmów krótkometrażowych „Erotica 2022". Główna bohaterka (Agata Buzek) żyje w rutynowym związku – mąż przestaje zauważać jej potrzeby, a rzeczywistość wokół coraz silniej oddziela to, co jest typowo kobiece i męskie.

Publikacja: 18.12.2020 18:00

Erotyka podskórna

Foto: materiały prasowe

Kolejne nowele stworzone w wyniku zgrania się pięciu polskich reżyserek (oprócz Anny Kazejak są to: Anna Jadowska, Kasia Adamik, Jagoda Szelc i Olga Chajdas) składają się na portrety kobiet, dla których seks staje się obowiązkiem, a emocje podlegają represji. Pierwsze dzieło Anny Kazejak oraz ostatnia część pt. „Nocna zmiana" Olgi Chajdas są najlepsze w tym filmie – oryginalnym, szkatułkowym, ale też niepozbawionym wad filmie.

Dla reżyserek istotne jest słowo i proces nazywania, tego czego wyrazić się często nie da. Z tego powodu do współpracy zaproszono pisarki: Joannę Bator, Gaję Grzegorzewską, Grażynę Plebanek, Ilonę Witkowską oraz noblistkę, które zaznaczyły swoją obecność w języku opowieści. Razem stworzyły dystopijną wizję świata przypominającą tę z seriali „Opowieści podręcznej" czy „Black Mirror". Bohaterki epizodów próbują wyrwać się z patriarchatu, stopniowo rodzi się w nich niezgoda na opresyjny porządek. Wyraża się to zarówno w wyobraźni bohaterek (liryczna nowela „Niedźwiedź" Jadowskiej czy kreacyjna „Mocno" Adamik), ale też i czynach (tarantinowska „Nocna zmiana").

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Plus Minus
Decyzje Benjamina Netanjahu mogą spowodować upadek Izraela
Plus Minus
Prawdziwa natura bestii
Plus Minus
Śmieszny smutek trzydziestolatków
Plus Minus
O.J. Simpson, stworzony dla Ameryki
Plus Minus
Upadek kraju cedrów