Komisja Europejska zastąpiła definicję „zamknięcia działalności" definicją „przeniesienia działalności". Przedsiębiorcy, którzy planują ubiegać się o pomoc publiczną, będą musieli zweryfikować, czy ich plany inwestycyjne spełniają nowe wymagania. W przeciwnym wypadku nie otrzymają oferty wsparcia publicznego bez uzyskania zgody Komisji Europejskiej. Nowe przepisy wchodzą w życie 10 lipca.
W 2016 r. Komisja Europejska (KE) zaproponowała projekt zmian rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym. Rozporządzenie nr 651/2014 określa, jakie warunki muszą być spełnione, aby pomoc publiczna oferowana przedsiębiorcom nie wymagała akceptacji Komisji Europejskiej w procedurze notyfikacyjnej. Projekt zmian był prezentowany przez KE jako dotyczący zasad przyznawania pomocy inwestycyjnej regionalnym portom lotniczym, morskim oraz śródlądowym, a przez to mógł nie przyciągnąć uwagi przedsiębiorców z innych branży. Natomiast zawarte w nim propozycje miały także kluczowe znaczenie dla ogólnych zasad przyznawania pomocy regionalnej w innych sektorach. Zakładały bowiem zaostrzenie definicji „zamknięcia działalności", a tym samym zwiększenie przypadków notyfikacji pomocy.
W czerwcu 2017 r. KE przyjęła finalną wersję nowych przepisów prawnych, ale znacząco zmodyfikowaną w stosunku do konsultowanych wcześniej propozycji zmian poprzez wprowadzenie definicji „przeniesienia działalności". Skutkiem tego przedsiębiorcy oraz organy administracji krajowej muszą zmierzyć się z nowymi zasadami udzielania wsparcia na inwestycje na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które obowiązują od 10 lipca 2017 roku.
Stara definicja „zamknięcia działalności"
Rozporządzenie nr 651/2014 za „zamknięcie działalności" uznawało zamknięcie takiej samej lub podobnej działalności (sklasyfikowanej w ramach tego samego czterocyfrowego kodu klasyfikacji statystycznej NACE) na terytorium EOG w ciągu dwóch lat poprzedzających wniosek o przyznanie pomocy inwestycyjnej lub konkretne plany zamknięcia takiej działalności w ciągu dwóch lat od zakończenia inwestycji, której dotyczy wniosek o pomoc. Przypadki zamknięcia działalności powinny być zatem analizowane na poziomie całej grupy kapitałowej w EOG. Dodatkowo, rozumienie zamknięcia działalności zostało zaostrzone w wydanym przez KE dokumencie, który miał postać najczęściej zadawanych pytań (FAQ). Wskazano w nim, że definicja zamknięcia działalności dotyczy też „częściowego zamknięcia działalności", które prowadzi do znacznej utraty miejsc pracy, rozumianej jako redukcja co najmniej 100 miejsc pracy w jednym zakładzie lub 50 proc. zatrudnienia w danym zakładzie.
Przykładowo, polski przedsiębiorca z branży producentów naczep planuje ekspansję zagraniczną poprzez budowę nowego zakładu w Rumunii, gdzie będzie produkowany nowy typ naczepy, która jak dotąd nie był wytwarzany w żadnym z zakładów przedsiębiorcy. Na nową inwestycję przedsiębiorca ubiega się o dotację od rządu Rumunii. Natomiast w innym zakładzie przedsiębiorcy produkującym naczepy we Francji przeprowadzona została w ciągu ostatnich dwóch lat restrukturyzacja zatrudnienia wynikająca z konieczności wymiany parku maszynowego, co spowodowało spadek zatrudnienia z 800 do 650 osób. W takich okolicznościach oraz na podstawie powyżej wspomnianych przepisów dotacja dla przedsiębiorcy musiałaby zostać notyfikowana do KE, gdyż redukcja zatrudnienia w zakładzie we Francji wynosi ponad 100 miejsc pracy w ramach takiej samej działalności. Biorąc pod uwagę, że procedura notyfikacji pomocy do KE trwa średnio ok. sześciu miesięcy, a w skrajnych przypadkach nawet dwa lata, to obciążenia administracyjne z tym związane mogłyby spowodować, że przedsiębiorca zrezygnuje z ubiegania się o pomoc publiczną i ulokuje inwestycję poza EOG, np. w Serbii.