Inteligentny samochód Chińczyków

Chińska firma Baidu kolejny raz idzie w ślady Google’a. Tym razem jej inżynierowie opracowali i przetestowali autonomiczny samochód - obywający się bez kierowcy.

Aktualizacja: 13.12.2015 16:22 Publikacja: 13.12.2015 15:50

Jako pojazd testowy posłużyło niemieckie BMW / Baidu

Jako pojazd testowy posłużyło niemieckie BMW / Baidu

Foto: materiały prasowe

Pierwsze testy w prawdziwym ruchu ulicznym odbyły się Pekinie. Jak informuje Baidu, ich auto przejechało ok. 30 kilometrów, radząc sobie w skomplikowanych warunkach drogowych. Wykonywało tak skomplikowane (dla komputera prowadzącego samochód) manewry jak zawracanie, zmiana pasa ruchu oraz włączanie się do ruchu na autostradzie.

Zautomatyzowany samochód omijał również innych uczestników ruchu, nie zawsze postępujących zgodnie z przepisami. - Całkowicie autonomiczny samochód musiał poradzić sobie w zróżnicowanych warunkach, a ich złożoność dodatkowo podkreślają warunki ruchu w Pekinie i nieprzewidywalne zachowania innych kierowców - przyznaje Wang Jing, odpowiedzialny za dział samochodów autonomicznych w Baidu.

Firma podkreśla, że jej auto korzysta z własnych, chińskich rozwiązań technologicznych. Trójwymiarowe mapy zostały wykonane przez Baidu i w niektórych miejscach mają dokładność sięgającą kilku centymetrów - zapewnia firma. Samochód testowy nie był jednak produkcji chińskiej - to zmodyfikowane BMW serii 3 GT wyposażone w baterię czujników i kamer.

Tego rodzaju auta mają zacząć jeździć po normalnych drogach już za trzy lata. Najprawdopodobniej będą to jednak pojazdy poruszające się wzdłuż zaprogramowanych linii lub tylko na ograniczonym obszarze. Nie jest wykluczone, że technologia ta najpierw trafi do miejskich autobusów. Testy trwają już w Chinach oraz w Szwajcarii (w mieście Sion).

Jak podkreśla "Wall Street Journal" ruch samochodów w Chinach należy do najbardziej skomplikowanych i niebezpiecznych na świecie. Zachowanie pieszych, rowerzystów i innych kierowców wyraźnie odstaje od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w Europie czy USA. Potwierdzają to statystki - wg. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), w 2013 roku w Chinach na drogach zginęło 261 tysięcy osób. W USA - 32 tys.

Rynek samochodów bez kierowcy dopiero powstaje. Jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań dysponuje Google. Ale swoje prototypy testowały na publicznych drogach również Daimler (ciężarówkę) i Toyota (limuzynę lexusa). Podstawowe funkcje autopilota mają również samochody elektryczne Tesla. W Japonii zaś firma taksówkarska Robot Taxi zamierza uruchomić usługę jazdy bez kierowcy na ograniczonym obszarze w południowej części aglomeracji Tokio.

Pierwsze testy w prawdziwym ruchu ulicznym odbyły się Pekinie. Jak informuje Baidu, ich auto przejechało ok. 30 kilometrów, radząc sobie w skomplikowanych warunkach drogowych. Wykonywało tak skomplikowane (dla komputera prowadzącego samochód) manewry jak zawracanie, zmiana pasa ruchu oraz włączanie się do ruchu na autostradzie.

Zautomatyzowany samochód omijał również innych uczestników ruchu, nie zawsze postępujących zgodnie z przepisami. - Całkowicie autonomiczny samochód musiał poradzić sobie w zróżnicowanych warunkach, a ich złożoność dodatkowo podkreślają warunki ruchu w Pekinie i nieprzewidywalne zachowania innych kierowców - przyznaje Wang Jing, odpowiedzialny za dział samochodów autonomicznych w Baidu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii