Nowa generacja katamaranów

Niezwykle szybki katamaran być może już wkrótce zrewolucjonizuje pasażerski transport wodny.

Aktualizacja: 10.11.2017 18:01 Publikacja: 09.11.2017 17:05

Takie nowatorskie jednostki zaczną przewozić ludzi już w przyszłym roku.

Takie nowatorskie jednostki zaczną przewozić ludzi już w przyszłym roku.

Foto: Breschi

Statek powstaje w stoczni w La Rochelle we Francji nad Zatoką Biskajską. Zaprojektowali go inżynierowie z Advanced Aerodynamics Vessels – A2V. Dotychczas projekt ten pochłonął dwa miliony euro.

– Pływająca machina ma dwa skrzydła wzorowane na morskich rajach, natomiast jej grzbiet przypomina prehistorycznego skorupiaka. Została pomyślana jako półodrzutowiec, a zarazem skrzydło samolotu zagięte ku wodzie – wyjaśnia inż. Lionel Huetz.

Oba kadłuby katamaranu są zarazem aerodynamiczne i hydrodynamiczne, konstruktorzy pracowali nad nimi dwa lata, ale rezultat jest imponujący. Wyposażony w klasyczne silniki, po wprowadzeniu niewielkich korekt zmieniających nieco środek ciężkości, aby uniknąć wywrotki, katamaran rozwija prędkość – w zależności od wersji – od 75 do 111 km/h.

– Jest przy tym bardzo ekonomiczny. W porównaniu z jednostką klasyczną, wyposażoną w takie same silniki, pływa dwa razy szybciej, zużywając dwukrotnie mniej paliwa – mówi inż. Lionel Huetz.

Z obliczeń specjalistów z A2V wynika, że do rejsów przebiegających w odległości 100 mil morskich od wybrzeża, ze średnią prędkością 40 węzłów (75 km/h) potrzebny jest statek długości 36 m, ważący 120 ton, mogący zabierać 40 osób, co daje zużycie paliwa, na jednego pasażera – 30 litrów na 100 km.

– A2V proponuje statek długości 24 m dla 60 osób, zużywający 10 litrów paliwa na pasażera na 100 km przy prędkości 60 węzłów, czyli około 110 km/h. Różnica ta daje nadzieję na oszczędność milionów litrów paliwa rocznie – entuzjazmuje się inż. Huetz, specjalista w dziedzinie hydrodynamiki urządzeń pływających.

Zalety nowego katamaranu są pochodną jego konstrukcji. Przy jego budowie zastosowano wiele innowacji technologicznych, na przykład otwarta rufa umożliwia napływ dużej masy powietrza pod pokład-platformę – dostające się tam powietrze ulega sprężeniu, tworząc siłę dźwigającą statek, w ten sposób relatywnie maleje jego ciężar. Katamaran, stając się w ten sposób „lżejszy", ma tendencje do ślizgania się ponad powierzchnią wody, tym samym stawia ona kadłubom mniejszy opór. Dzięki temu katamaran jest mniej wrażliwy na siłę fal i w rezultacie płynie szybciej, zużywając mniej paliwa. Siła podnosząca statek zaczyna się po osiągnięciu prędkości 25 węzłów (46 km/h).

Pierwszy 25-osobowy egzemplarz zostanie za kilka tygodni przekazany jednej z francuskich firm logistycznych, które zaopatrują morskie platformy wiertnicze. Druga 12-miejscowa jednostka trafi do armatora operującego na Jeziorze Genewskim.Będzie do dyspozycji gości luksusowego hotelu Evian. Goście będą nim wożeni zamiast helikopterem, jak było dotychczas.

Katamarany nowej generacji będą miały różne kształty kadłubów w zależności od akwenów, po których będą nawigowały. Wszystkie zaprojektował słynny konstruktor jachtów Marc Lombard.

Statek powstaje w stoczni w La Rochelle we Francji nad Zatoką Biskajską. Zaprojektowali go inżynierowie z Advanced Aerodynamics Vessels – A2V. Dotychczas projekt ten pochłonął dwa miliony euro.

– Pływająca machina ma dwa skrzydła wzorowane na morskich rajach, natomiast jej grzbiet przypomina prehistorycznego skorupiaka. Została pomyślana jako półodrzutowiec, a zarazem skrzydło samolotu zagięte ku wodzie – wyjaśnia inż. Lionel Huetz.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii