Gry komputerowe mogą zmienić mózg

Badania dowodzą, że granie może zmienić sposób działania mózgu, a nawet jego strukturę.

Aktualizacja: 30.06.2017 22:20 Publikacja: 29.06.2017 23:06

Gry komputerowe mogą zmienić mózg

Foto: Fotolia.com

Naukowcy zebrali i podsumowali badania dotyczące gier, które mogą kształtować nasze umysły i zachowania. Dotychczasowe opracowania sugerują, że granie może zmienić niektóre obszary mózgu – szczególnie te, które odpowiedzialne są za uwagę i percepcję wzrokową, Zespół naukowców badał również mechanizm nagród i związane z nimi zjawiska.

Gry wideo stają się coraz powszechniejsze i coraz częściej angażują się w nie osoby dorosłe. Przeciętny wiek graczy wzrasta – w 2016 r. wynosił 35 lat. Zmiana technologii powoduje również, że więcej osób styka się z grami wideo na komputerach stacjonarnych lub konsolach, ale pojawiła się nowa grupa zwykłych użytkowników, którzy w wolnych chwilach lub nawet przez cały dzień grają na smartfonach i tabletach. Wiemy, że to coraz popularniejsza forma rozrywki, ale czy ma ona wpływ na nasz umysł i zachowania?

Co wynika z badań

– Gry były i chwalone, i demonizowane, często bez rzeczywistych danych potwierdzających te twierdzenia – mówi Marc Palaus, autor recenzji. – Ponadto gra jest popularną działalnością, więc wszyscy zdają się mieć wyrobioną opinię na ten temat.

Palaus i jego koledzy chcieli sprawdzić, czy z dotychczasowych badań wynika, że ??gry wideo wpływają na strukturę i aktywność naszych mózgów. Zebrali wyniki ze 116 badań naukowych, z których 22 rozważa zmiany strukturalne mózgu, a 100 z nich analizowało zmiany w funkcjonowaniu mózgu i/lub zachowaniu.

Badania wykazują, że granie może zmienić sposób działania mózgu, jak również jego strukturę. Niektóre badania wykazały, że gracze przejawiają poprawę funkcjonowania w obszarze kilku rodzajów uwagi. Wydłużają czas utrzymywania jej na zadaniu i poprawiają koncentrację.

Istnieją również dowody na to, że gry wideo mogą zwiększyć rozmiar i skuteczność obszarów mózgu związanych z wyobraźnią przestrzenną. Na przykład hipokamp powiększył się zarówno w przypadku doświadczonych graczy, jak i ochotników po niedługim treningu.

Ciemna strona mocy

Gry wideo mogą być też uzależniające. Naukowcy odkryli funkcjonalne i strukturalne zmiany w systemie nagród u osób uzależnionych od gier komputerowych. System uaktywnia się podczas grania, wywołuje pragnienie i monitoruje sposób, w jaki umysł czerpie przyjemność z grania i przyznaje sobie nagrodę. Te zmiany neuronalne są zasadniczo takie same jak w innych zaburzeniach uzależnieniowych.

Objawami mogą być różne reakcje odstawienne – brak możliwości skorzystania z komputera lub zagrania w grę powoduje rozdrażnienie, złe samopoczucie, agresję, chandrę, apatię, a w skrajnych przypadkach nawet depresję. To też nadpobudliwość, izolacja, zmiany nastroju, problemy z rytmem dobowym, bezsenność, kłopoty z koncentracją, zaniedbywanie obowiązków. System nagród sprawia, że gdy osoba uzależniona nie przebywa przy komputerze lub konsoli, nieustannie myśli o graniu i rzeczach, które będzie robić, gdy już usiądzie przed ekranem.

– Skupiliśmy się na tym, jak mózg reaguje na ekspozycję na gry wideo, ale te efekty nie zawsze przekładają się na rzeczywiste zmiany – mówi Palaus. – Ciągle pojawiają się nowe gry i badania nad ich wpływem są wciąż w powijakach. Nadal sprawdzamy, które aspekty gier wpływają na różne obszary mózgu i w jaki sposób. Jest bardzo prawdopodobne, że gry komputerowe mają pozytywne (uwaga, percepcja wzrokowa, wyobraźnia przestrzenna, sprawność motoryczna) oraz negatywne aspekty (ryzyko uzależnienia) i ważne jest, żeby uwzględniać tę złożoność.

Naukowcy zebrali i podsumowali badania dotyczące gier, które mogą kształtować nasze umysły i zachowania. Dotychczasowe opracowania sugerują, że granie może zmienić niektóre obszary mózgu – szczególnie te, które odpowiedzialne są za uwagę i percepcję wzrokową, Zespół naukowców badał również mechanizm nagród i związane z nimi zjawiska.

Gry wideo stają się coraz powszechniejsze i coraz częściej angażują się w nie osoby dorosłe. Przeciętny wiek graczy wzrasta – w 2016 r. wynosił 35 lat. Zmiana technologii powoduje również, że więcej osób styka się z grami wideo na komputerach stacjonarnych lub konsolach, ale pojawiła się nowa grupa zwykłych użytkowników, którzy w wolnych chwilach lub nawet przez cały dzień grają na smartfonach i tabletach. Wiemy, że to coraz popularniejsza forma rozrywki, ale czy ma ona wpływ na nasz umysł i zachowania?

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska