17 spotkań w 14 miastach z około 2500 posiadaczami kredytów walutowych - to bilans wspólnej akcji informacyjnej dla „frankowiczów" przeprowadzonej w 2017 r. przez Adama Bodnara, rzecznika praw obywatelskich i Aleksandrę Wiktorow, rzecznika finansowego. Celem było wskazanie, jakimi środkami prawnymi dysponują klienci banków w obowiązującym stanie prawnym oraz z pomocy jakich instytucji mogą korzystać.
- W trakcie tych spotkań i bezpośrednich rozmów dostrzegliśmy, że istotnym problemem jest zdobienie pierwszego kroku w sporze z instytucją finansową, czyli przygotowanie reklamacji. Obawy klientów są różne. Część boi się retorsji ze strony banku. Część nie wie, jak należy taką reklamację sformułować. Inni uważają, że to działanie i tak nie ma sensu, bo zostanie ona odrzucona. Tymczasem dla instytucji finansowej to sygnał, że mamy zastrzeżenia do umowy. Im więcej reklamacji, tym trudniej jej twierdzić, że problem jest marginalny – mówił Adam Bodnar na wspólnej konferencji prasowej.