Marek Dusza rekomenduje nowe płyty na weekend

Krytyk muzyczny Marek Dusza poleca płyty Tori Amos i Samuela Adamsona, Tony'ego Bennetta i Billa Evansa oraz Kasi Kadłubowskiej i Dominika Bukowskiego.

Aktualizacja: 23.10.2015 23:15 Publikacja: 23.10.2015 15:44

Foto: materiały prasowe

Musical


Tori Amos | Samuel Adamson „The Light Princess", Mercury/Universal, 2CD, 2015

Bajka „The Light Princess" szkockiego autora George'a MacDonalda doczekała się musicalu, do którego muzykę i teksty napisała Tori Amos, a adaptacji scenicznej dokonał Samuel Adamson. Premiera miała miejsce na deskach Royal National Theatre we wrześniu 2013 r. Podwójny album jest zapisem wersji scenicznej z Rosalie Craid w roli tytułowej księżniczki Althei The Light Princess of Lagobel. Dzięki niej musical był grany przy pełnej sali, doceniła ją prasa, a „Evening Standard" przyznał jej doroczną nagrodę najlepszej aktorki musicalowej. Ambicją Tori Amos jest wystawienie musicalu na Broadway'u, ale jak dotąd nie zdobyła funduszy. Amerykańska wokalistka, pianistka, kompozytorka i autorka tekstów ma klasyczne wykształcenie. Popularność zyskała dzięki solowej karierze i serii albumów z pogranicza popu i alternatywnego rocka. Musical „The Light Princess" nosi wiele cech jej wcześniejszej twórczości, choć charakterem nie odbiega od klasycznych broadwayowskich dzieł. Amos przyciąga uwagę dynamiczna dramaturgią. Jej kompozycje wpadają w ucho, choć w takiej masie muzyki zacierają się różnice między melodiami i melodeklamacjami aktorów. Dwie piosenki na pierwszej płycie albumu: „Highness in the Sky" i „Darkest Hour" śpiewa sama Tori Amos. Ważna pozycja w dyskografii artystki, ale bardziej docenią ją miłośnicy musicalu.

Jazz


„The Complete Tony Bennett Bill Evans Recordings"; Concord/Universal, 4LP, 2015

Minęło czterdzieści lat od ukazania się pierwszego z dwóch albumów, jakie w duecie nagrali: wokalista Tony Bennett i pianista Bill Evans. „The Tony Bennett Bill Evans Album" miał premierę w trudnym dla Bennetta czasie. Jego popularność malała od połowy lat 60. XX w. Bennett nie był postrzegany jako wokalista jazzowy, ale nagranie w duecie z Evansem pokazało klasę obu artystów. Miłośnicy jazzu docenili album, a krytycy przyznali mu wysokie noty. Rok później artyści weszli ponownie do studia by nagrać kolejne standardy. Efektem tej sesji była płyta „Together Again". Obie wydano w wersji kompaktowej na podwójnym albumie CD w 2009 r.

Teraz, w 40. Rocznicę pierwszej z płyt ukazał się kolekcjonerski album. Na czterech płytach wytłoczonych w 180-gramowym winylu znalazło się 41 utworów. Eleganckie pudło zawiera także pełnoformatowy, 12-stronicowy album z reprintami oryginalnych, winylowych wydań, unikalne zdjęcia z sesji nagraniowych. Jedna fotografia znalazła się na osobnym wydruku i można ją oprawić.

Na pierwszym i drugim winylu znajdziemy nagrania w takiej kolejności, jak trafiły na wydane wtedy longplaye. Na dwóch pozostałych płytach zamieszczono pozostałe nagrania z obu sesji i wersje alternatywne utworów. Świetne, amerykańskie tłoczenie i staranna poligrafia ucieszą kolekcjonerów. Interpretacje Bennetta i Evansa uznawane są dziś za jedne z najlepszych w historii jazzu. Kompozycja Evansa „Waltz For Debby" dała tytuł znakomitemu albumowi jego tria z 1961 r. Z przyjemnością posłuchamy standardów: „My Foolish Heart", „But Beautiful" czy „You Must believe In Spring".

Ciekawe, że nagrali je artyści, których sława dobiegała końca. Bill Evans zmarł w 1980 r. Natomiast Bennett czekał na swój come back aż do 1986 r. i do dziś jest na topie.

Muzyka współczesna
Kasia Kadłubowska | Dominik Bukowski „Transient", DUX, CD, 2015

Marimba i wibrafon, Riley, Glass, Satie, Pärt, Kadłubowska i Bukowski, słowem minimal music w oryginalnych aranżacjach duetu młodych muzyków. Kasia Kadłubowska, absolwentka akademii muzycznych w Gdańsku i w Stuttgarcie, laureatka konkursów w Polsce i za granicą wykonuje muzykę klasyczną, współczesną, jazz i folk. Jej koronnym instrumentem jest marimba. Dominik Bukowski jest absolwentem wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach i czołowym wibrafonistą młodego pokolenia polskiego jazzu. Skomponował większość utworów i wziął udział w nagraniu albumu „Kropla Słowa" wokalistki Krystyny Stańko, który został wybrany „Płytą Roku 2013" w ankiecie czytelników magazynu „Jazz Forum". Jego autorski album „Vice Versa" otrzymał nominację do Fryderyka 2009.

Kasia Kadłubowska i Dominik Bukowski utworzyli oryginalny duet. Pozwoliło to na albumie „Transient" nagrać utwory kompozytorów współczesnych utożsamianych z nurtem minimal music, ale nie tylko. Obok prekursora stylu Erica Satie i współczesnych nam Steve'a Reicha, Arvo Pärta, Philipa Glassa znalazła się kompozycja Kadłubowskiej, tytułowa „Transient" i Bukowskiego „Dolorus". Oboje grają na wibrafonach i marimbach, a Kadłubowska dodatkowo na marokańskim bębnie bendir i miniaturowym afrotonie Sansula. Niektóre utwory wymagały transkrypcji z fortepianu na wibrafon i marimbę, inne nowych aranżacji. Ich aranżacje fascynują gęstym rytmem, ponad który wybija się melodia. Niesamowita jest interpretacja trzech części „Electric Conterpoint" Reicha. Nakładające się na siebie dźwięki wibrują w powietrzu tworząc wznoszące i opadające fale energii. Niezwykła jest słynna miniatura Erica Satie Gymbopedie No. 1 hipnotyzująca powolnym rytmem. W tajemniczym utworze „Fratres" Arvo Pärta elektroniczne tło tworzy Steffen Dix. Album dla odkrywców nowych brzmień.

Musical

Tori Amos | Samuel Adamson „The Light Princess", Mercury/Universal, 2CD, 2015

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Decyzje Bartłomieja Sienkiewicza: dymisja i eurowybory
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”