fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

Pierwsze ustępstwo PSA, aby mieć fuzję z FCA

Bloomberg
Francuska grupa PSA zaproponowała Brukseli zwiększenie mocy produkcyjnych Toyoty, aby rozproszyć obawy dotyczące wolnej konkurencji i dostać zgodę na fuzję z grupą Fiat Chrysler Automobiles i utworzenie czwartego na świecie producenta samochodów -- ujawnili ludzie znający sprawę.

Francuzi zaproponowali zwiększenie mocy produkcyjnych małych furgonetek Peugeot Expert, Citroen Jumpy i Toyotę ProAce w ich spółce j. v. z Toyotą w zakładzie w Sevelnord, w północnej Francji. Spółka zaczęła tam produkcję w 2012 r. Druga propozycja dotyczy sprzedawania Toyocie furgonetek z zakładu w Hordian po cenie zbliżonej do kosztów produkcji — podał Reuter za swymi informatorami.

PSA złożyła taką ofertę pionowi konkurencji Komisji Europejskiej w trzy miesiące po podjęciu przez nią pogłębionego postępowania wyjaśniającego skutków fuzji Peugeota z Fiatem Chryslerem. Komisję niepokoi to, że fuzja zakłóci wolną konkurencję w segmencie małych furgonetek w 14 krajach Unii, w tym także w Polsce oraz w W. Brytanii. Ten segment ma strategiczne znaczenie dla producentów, bo zapewnia marże wyższe od marż samochodów osobowych i pozwala wykorzystywać w pełni moce produkcyjne w zakładach.

„Dotychczas operacja uzyskała zgodę w 14 krajach. Jak wcześniej ogłaszano, finalizowanie transakcji ma nastąpić w I kwartale 2021 r. " — stwierdziły PSA i FCA we wspólnym komunikacie.

Komisja Europejska uruchomiła w połowie czerwca pogłębione postępowanie wyjaśniające skutków fuzji grupy PSA z grupą FCA, po zakończeniu wstępnego badania tej operacji przez 4 miesiące. 7 lipca przedłużyła do 13 listopada wyjaśnianie skutków tej fuzji, następnie zawiesiła prace w oczekiwaniu na dodatkowe informacje od obu grup. Nie podała wówczas terminu swej ostatecznej decyzji. Wyjaśniła, że „ten termin jest nadal zawieszony. Procedura badania skutków fuzji zostanie wznowiona, jeśli strony nie dostarczą w terminie ważnych informacji, o jakie Komisja zwróciła się do nich". Teraz Bruksela będzie zbierać oceny od klientów i konkurentów przed podjęciem decyzji, czy zażądać dalszych ustępstw, zgodzić się na fuzję czy zawetować ją.

W Sevelnord zaczęto na początku lat 70. produkować Simkę Chryslera. Zakład był niewykorzystany w pełni przez 20 lat, na początku lat 90. postanowiono wytwarzać w nim lekkie pojazdy dostawcze w ramach partnerstwa grupy PSA z Fiatem. Ta umowa wygasła w 2012 r., wtedy pojawiła się Toyota — przypomniał portal „‚Automotive News Europe".

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA