Rynek leasingu na sporym minusie w 2020 r. Ale liczy na mocne odbicie

O nieco ponad 10 proc. skurczył się w 2020 r. rynek leasingowy. Wiele firm z powodu pandemii miało problemy ze spłatą rat. Ale branża wychodzi z kryzysu. Liczy, że w 2021 r. odrobi zeszłoroczne straty.

Aktualizacja: 15.02.2021 16:56 Publikacja: 15.02.2021 16:51

Rynek leasingu na sporym minusie w 2020 r. Ale liczy na mocne odbicie

Foto: AdobeStock

Branża leasingowa jest jedną z najważniejszych. Napędza inne: motoryzacyjną, transportową, budowlaną, produkcję maszyn, urządzeń, sprzętu komputerowego i mnóstwa innych. To swego rodzaju barometr gospodarczy. Jeśli tu dzieje się źle, to znaczy, że w innych branżach też źle.

Branża leasingowa właśnie podsumowała 2020 r. Jak podał w poniedziałek Związek Polskiego Leasingu, który reprezentuje tę branżę, firmy leasingowe udzieliły w zeszłym roku łącznego finansowania na poziomie 70,1 mld zł. Po latach nawet dwucyfrowych wzrostów zeszły rok branża leasingowa zakończyła na wyraźnym minusie.

- Globalne spowolnienie odbija się w wynikach polskich leasingodawców. Dynamika finansowania udzielonego przez branżę leasingową w pierwszej połowie roku wynosiła -24 proc. licząc rok do roku, skumulowane dane sektora po trzecim kwartale wskazywały dynamikę na poziomie -15,5 proc. r/r, podczas gdy ostatnie trzy miesiące roku wyróżniły się 4,8 proc. wzrostem branży. Mimo dobrych wyników wypracowanych pod koniec roku, skumulowane dane branży leasingowej za 2020 r. pokazują -10,1 proc. dynamikę rynku licząc rok do roku – wyliczał w czasie poniedziałkowej konferencji prasowej Paweł Pach, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Z analizy ZPL wynika, że w ciągu 2021 r. branża leasingowa odrobi starty wywołane przez pandemię COVID-19 i wróci do poziomu finansowania sprzed kryzysu, co oznacza odbicie rynku. - Jest to dobra wiadomość dla gospodarki, ze względu na spodziewany powrót firm na drogę inwestycji - powiedział Paweł Pach.

Przez ostatni rok branża leasingowa, odpowiadając na trudną sytuacje klientów, dotkniętych skutkami pandemii COVID-19, proponowała różne formy wsparcia. Firmy leasingowe zmieniały harmonogramy spłat i odraczały spłatę rat leasingowych na okres od 3 do 6 miesięcy.

Aż 170 tys. firm skorzystało z rozterminowania umów. To 25 proc. populacji wszystkich naszych klientów – mówił Paweł Pach. Rozterminowanie objęło 380 tys. umów.

ZPL zwraca uwagę, że na początku 2021 r. sektor bankowy poinformował o wznowieniu „moratorium pozaustawowego”. Dlatego z możliwości odroczenia lub obniżenia spłaty rat leasingowych, obok klientów banków, znowu mogą skorzystać klienci firm leasingowych. Branża leasingowa pracuje też nad dodatkowymi rozwiązaniami pomocowymi dla klientów dotkniętych kryzysem. Pod koniec ubiegłego roku leasingodawcy uczestniczyli w rozmowach prowadzonych przy udziale kancelarii prezydenta, przedstawicieli strony rządowej i instytucji wspierających gospodarkę. Podczas spotkań pracowali nad rozwiązaniami, które mają, do czasu wznowienia ruchu turystycznego, ułatwić funkcjonowanie i utrzymanie floty przez przewoźników autokarowych. Obecnie eksperci Banku Gospodarstwa Krajowego i sektora leasingowego, ustalają szczegóły programów gwarancyjnych, które pozwolą skorzystać z leasingu na bardziej preferencyjnych warunkach. Gwarancje będą pochodziły z Paneuropejskiego Funduszu Gwarancyjnego, utworzonego przez państwa Unii Europejskiej na potrzeby walki z pandemią.

Firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu koncentrują się na obsłudze transakcji leasingowych. Ich wartość wynosi 60,2 mld zł. Rzadziej zawierane są umowy pożyczki. W 2020 r. ich łączna wartość to 9,9 mld zł.

Odbiorcami usług leasingowych pozostają głównie mikro i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 ml zł, którzy stanowią 73,5 proc. w strukturze klientów firm leasingowych. Największą (53,6 proc.) grupą klientów są mikro firmy (firmy o obrotach do 5 mln zł), klienci o obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią 19,9 proc. 26 proc. udział w strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł. Transakcje zawierane z klientami indywidualnymi mają 0,5 proc. udział w rynku.

W 2020 r., przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (miały 47,5 proc. w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadały za 29,1 proc.). Nieco rzadziej finansowali pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t., ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (17,8-proc. udział w rynku). Inne aktywa takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy miały 4,4-proc. udział w rynku, a nieruchomości 1,2-proc.

ZPL ocenia, że w 2021 r. rynek leasingu odrobi straty poniesione w ubiegłym roku. Dynamika branży leasingowej w 2021 r. na poziomie 11 proc. będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. Branża leasingowa szacuje, że możne udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 77,8 mld zł.

Branża leasingowa jest jedną z najważniejszych. Napędza inne: motoryzacyjną, transportową, budowlaną, produkcję maszyn, urządzeń, sprzętu komputerowego i mnóstwa innych. To swego rodzaju barometr gospodarczy. Jeśli tu dzieje się źle, to znaczy, że w innych branżach też źle.

Branża leasingowa właśnie podsumowała 2020 r. Jak podał w poniedziałek Związek Polskiego Leasingu, który reprezentuje tę branżę, firmy leasingowe udzieliły w zeszłym roku łącznego finansowania na poziomie 70,1 mld zł. Po latach nawet dwucyfrowych wzrostów zeszły rok branża leasingowa zakończyła na wyraźnym minusie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje
Biznes
Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu