fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Medycyna i zdrowie

Jedzenie to droga do szczęścia

shutterstock
Jak jedzenie wpływa na twój nastrój? Naukowcy twierdzą, że wszystko zależy od twojego wieku.

Ludzie są dziwni. Mamy emocje, których nie potrafimy kontrolować, a czasem wyjaśnić.  Naukowcy z Binghamton University przeprowadzili badanie, które pokazało, jak różne produkty spożywcze wpływają na nasz nastrój. Co ciekawe, ten efekt zmienia się wraz z wiekiem.

Naukowcy przeprowadzili ankietę internetową, aby sprawdzić, jakie jedzenie zapewnia lepszy, bardziej stabilny nastrój. Jest to dość ważne, ponieważ jedzenie jest czymś, co możemy łatwo kontrolować, a dobry nastrój oznacza, że jesteśmy szczęśliwsi.

Badanie wykazało, że młodzi ludzie (18-29 lat) powinni spożywać więcej mięsa. (Uwaga weganie i wegetarianie!) Mięso zwiększa dostępność prekursorów neuroprzekaźników. W waszych mózgach wzrasta stężenie związków, które przenoszą sygnały między komórkami. Rośnie poziom dopaminy – przekaźnika przyjemności i noradrenaliny – zwiększa pobudzenie, dzięki temu jesteście szczęśliwi i macie mnóstwo energii.

Naukowcy odkryli również, że ten sam bilans chemiczny u młodszych może być regulowany poprzez regularne ćwiczenia. Jedzenie mięsa nie jest niezbędne, choć pomocne. Najgorszym scenariuszem byłoby nie jeść mięsa i pomijać regularne ćwiczenia. Malkontenctwo i narzekanie będzie wówczas waszym codziennym przeżyciem.

Tymczasem starsze osoby powinny jeść więcej owoców, ponieważ zwiększają dostępność przeciwutleniaczy, a unikać potraw stymulujących, takich jak kawa czy mających wysoki indeks glikemiczny. Antyoksydanty są bardzo ważne w kontrolowaniu nastroju osób już powyżej 30 roku życia. To jest prosta kwestia fizjologiczna. Wraz z wiekiem wzrasta poziom wolnych rodników (utleniaczy), a z nim zapotrzebowanie na antyoksydanty. Lina Begdache, jedna z autorek badania, wyjaśniła: "Wolne rodniki powodują zaburzenia w mózgu, co zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych. Ponadto zmniejsza się nasza zdolność do reagowania na stres, więc jeśli spożywamy pokarm, który aktywuje reakcję na stres (np. kawę i zbyt dużo węglowodanów), częściej doświadczamy zaburzeń psychicznych".

Wydaje się niesprawiedliwe, że młodzi mogą jeść dużo mięsa, podczas gdy ci nieco starsi powinni się przerzucić na owoce i korzonki.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA