Wideo z sieci rośnie w siłę

Za pięć lat liczba abonentów wideo w internecie sięgnie 428 mln. Najwięcej będzie ich miał Netflix, ale umocni się też jego główny rywal – Amazon.

Publikacja: 13.12.2016 19:07

Foto: 123RF

Za pięć lat liczba abonentów płacących co miesiąc za usługi wideo online na świecie sięgnie 428 mln. To dwukrotnie więcej niż na koniec ubiegłego roku – prognozuje Digital TV Research. Wpływy z takich usług sięgną aż 32 mld dol. (w tym roku wyniosą 17,5 mld dol.).

Prawie jedna trzecia klientów takich usług za pięć lat pochodzić będzie z USA. Tylko Netflix ma mieć 120 mln klientów (na koniec III kw. tego roku miał globalnie ponad 83 mln płacących klientów).

Ponad tysiąc godzin nowości w Netfliksie

Zdaniem Simona Murraya, głównego analityka Digital TV Research, Netflix ma gigantyczny atut w postaci podpisanych 79 umów o partnerstwo dystrybucyjne z operatorami płatnych telewizji i telekomunikacyjnymi w 44 krajach. W ramach porozumienia zawartego z Liberty Global w Polsce Netflix będzie dostępny w UPC Polska od przyszłego roku, a od połowy października już mogą go sobie dodać do oferty klienci T-Mobile.

Netflix nie podaje ani tego, ilu ma polskich klientów, ani tego, co się u nas najlepiej na platformie ogląda. We wtorek firma podała tylko, że polscy widzowie chętnie oglądają seriale: „Stranger Things", społeczny „The Get Down" i kryminalne „Upadek" oraz „Narcos". Te dwa ostatnie to najpopularniejsze na świecie seriale Netfliksa.

W przyszłym roku Netflix wyda na własne produkcje 6 mld dol., o miliard więcej niż w tym, i podwoi liczbę wyprodukowanych godzin programów i seriali (do ponad 1 tys.).

– Wzrośnie liczba produkcji realizowanych poza USA. Mamy w planach nowe projekty w Hiszpanii, Niemczech i we Włoszech – wylicza „Rz" Yenia Zaba, odpowiedzialna w Netfliksie za relacje z mediami w Europie.

Jak podały w tym tygodniu amerykańskie media, po raz pierwszy nie obędzie się jednak w Netfliksie bez programowych strat – po dwóch sezonach amerykańska platforma zaprzestanie produkowania serialu „Marco Polo".

Dotychczas platforma raczej kontynuowała produkcję swoich największych hitów, na czele z „House of Cards", którego najnowszy, piąty sezon ma zostać wyemitowany na najpopularniejszej platformie VOD na świecie już w przyszłym roku.

Amazon goni lidera

Do rozwoju rynku SVOD przyczyni się też Amazon. Digital TV Research zakłada, że na koniec przyszłego roku Amazon Prime Video będzie działać już na 15 rynkach Europy Zachodniej (obecnie można z niego korzystać tylko w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Austrii), gdzie będzie miał 11 mln klientów (przy 4 mln na koniec tego roku).

Dzięki temu jego udział w liczbie wszystkich klientów tego typu usług w tym regionie przekroczy 20 proc.

W połowie roku francuskie "Le Figaro" spekulowało, że na pierwszy ogień pójdą wśród nowych zachodnioeuropejskich rynków Amazon Video (jeszcze w tym roku) Francja, Hiszpania i Włochy. Firma nie potwierdziła jednak tych doniesień.

Według Digital TV Research globalnie Amazon będzie mieć na koniec 2021 r. 69 mln klientów wideo (przy niecałych 43 mln na koniec tego roku).

Jakiekolwiek wideo w sieci regularnie ogląda na świecie 1,98 mld osób. Popularność tej usługi stale rośnie (w tym roku o 10 proc.) – policzył właśnie eMarketer. Do końca 2020 r. będzie ich ok. 2,5 mld, czyli jedna trzecia ludzi na Ziemi.

Polska w czołówce

Pod koniec tego roku w Polsce ma być 1,75 mln abonentów serwisów VoD – przewiduje Digital TV Research. To plasuje nas w ścisłej czołówce w regionie. Przewodzi Rosja z 2,48 miliona takich osób. Do 2021 roku liczba Polaków płacących co miesiąc lub co kilka miesięcy za stały dostęp do internetowych serwisów wideo zbliżyć się ma już do 3 mln (a dokładnie sięgnie 2,99 mln) i wciąż będzie to mniej jedynie od Rosji (analogiczne prognozy dla rosyjskich serwisów mówią o 9,17 mln subskrybentów w 2021 roku).

Na koniec 2021 r. największym serwisem SVoD w Europie Wschodniej będzie Netflix, kolejna będą: rosyjskie Ivi, Megog i Okko oraz polska Ipla.

Za pięć lat liczba abonentów płacących co miesiąc za usługi wideo online na świecie sięgnie 428 mln. To dwukrotnie więcej niż na koniec ubiegłego roku – prognozuje Digital TV Research. Wpływy z takich usług sięgną aż 32 mld dol. (w tym roku wyniosą 17,5 mld dol.).

Prawie jedna trzecia klientów takich usług za pięć lat pochodzić będzie z USA. Tylko Netflix ma mieć 120 mln klientów (na koniec III kw. tego roku miał globalnie ponad 83 mln płacących klientów).

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji