Wydawcy internetowi wolą abonamenty od reklam. „The New York Times" zamyka mobilną aplikację NYT Now

Zdecydowana większość amerykańskich wydawców internetowych nie polega już na przychodach z reklam, lecz wspiera się opłatami od czytelników.

Aktualizacja: 28.08.2016 20:20 Publikacja: 28.08.2016 20:04

Foto: 123RF

Aż 78 proc. amerykańskich wydawców internetowych utrzymuje się dziś równocześnie z reklam i opłat pobieranych od czytelników w ramach subskrypcji – wynika z najnowszego badania zleconego przez portal AOL firmie InsightsNow. – Wśród tych, którzy już wprowadzili subskrypcje (87 proc. wszystkich – red.), 75 proc. planuje rozwijać te rozwiązania w ciągu najbliższych 12 miesięcy – podają autorzy raportu.

Ich zdaniem szybki rozwój modeli subskrypcyjnych i w ogóle poszukiwanie nowych pomysłów na zarabianie w sieci to efekt popularności programów do blokowania reklam w sieci, czyli tzw. ad-blocków.

Abonamenty w cenie

Z badania przeprowadzonego niedawno przez IAB w USA wśród 1,5 tys. internautów wynika, że na komputerach blokuje tam reklamy już 26 proc. użytkowników sieci, a na komórkach: 15 proc. eMarketer prognozuje, że w w przyszłym roku ten odsetek wzrośnie do 32 proc., a liczba użytkowników ad-blocków w USA dobije do prawie 87 mln.

Wydawcy coraz częściej walczą z tym pozbawiającym ich wpływów reklamowych zjawiskiem, blokując swoje strony przed użytkownikami ad-blocków. Przynosi to efekty. IAB podaje, że już ok. 20 proc. amerykańskich internautów zarzuciło korzystanie z ad-blocków, gdy trafili w sieci na stronę, która nie zezwoliła im na dostęp do treści do czasu ich wyłączenia. Dane AOL pokazują, że popularną metodą walki z osobami unikającymi reklam jest też proponowanie im płatnego abonamentu.

Wydawcy coraz bardziej dbają o takie wpływy. „The New York Times" z końcem tego miesiąca zamknie np. swoją mobilną aplikację NYT Now, m.in. po to, by nie kanibalizować swojego głównego serwisu online, także działającego w modelu abonamentowym. – Choć NYT Now przyciągnął lojalnych użytkowników, patrząc z szerszej perspektywy, widzimy, że nie potrzebujemy już osobnej tańszej lub oferującej ograniczoną liczbę darmowych treści platformy, by dalej rosnąć – komentowała Kinsey Wilson, wiceszefowa działu produktu i technologii w „NYT".

Plaga ad-blocków

W Polsce także płatne subskrypcje są coraz popularniejsze wśród wydawców, ale głównie tych, którzy mają tytuły papierowe. Pozostałe portale pobierają opłaty głównie wtedy, gdy oferują treści dla profesjonalistów lub filmy. To będzie się jednak zapewne zmieniać, bo ad-blocki w Polsce są plagą. Z badania spółki OnAudience z grupy Cloud Technologies wynika, że aż 42 proc. odsłon w polskim internecie generowanych jest przez użytkowników ad-blocków.

Aż 78 proc. amerykańskich wydawców internetowych utrzymuje się dziś równocześnie z reklam i opłat pobieranych od czytelników w ramach subskrypcji – wynika z najnowszego badania zleconego przez portal AOL firmie InsightsNow. – Wśród tych, którzy już wprowadzili subskrypcje (87 proc. wszystkich – red.), 75 proc. planuje rozwijać te rozwiązania w ciągu najbliższych 12 miesięcy – podają autorzy raportu.

Ich zdaniem szybki rozwój modeli subskrypcyjnych i w ogóle poszukiwanie nowych pomysłów na zarabianie w sieci to efekt popularności programów do blokowania reklam w sieci, czyli tzw. ad-blocków.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi