Od czasu ubiegłorocznej kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych, zakończonej zwycięstwem przebywającego z wizytą w Warszawie Donalda Trumpa, eksperci mówią o tzw. efekcie Trumpa („Trump bump"). Ma on związek z przybierającym na sile zjawiskiem rozpowszechnianych w internecie kłamstw, czyli tzw. fake newsów.

Czytaj także: Wybór Trumpa wzmocnił w USA prestiżowe gazety

Już 16 proc. Amerykanów wsparło ulubione media, przelewając im pieniądze albo płacąc w jakiejś formie za newsy w sieci. To wzrost o 7 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem – wynika z Digital News Report przygotowywanego co roku przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Zyskują przede wszystkim prestiżowe media. W ciągu sześciu miesięcy od wyborów w USA „The New York Times" zdobył 500 tys. cyfrowych subskrybentów, a „The Wall Street Journal" – ok. 200 tys.

Jak mówi „Rz" Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, fake newsy, jakie zalały internet, odrzucają czytelników i także w Polsce rośnie liczba e-subskrypcji gazet.