Z podsumowania sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group wynika, że wymienione koncerny odpowiadają za większość ubiegłorocznego wzrostu w mediowym biznesie.
Listę 30 największych właścicieli mediów otwiera Alphabet (podobnie jak rok wcześniej, gdy był liderem zestawienia jeszcze jako Google). Za nim w pierwszej dziesiątce kolejno plasują się: amerykańskie The Walt Disney Company (przy czym lider, Alphabet, ma ponaddwukrotnie wyższe przychody), Comcast, 21st Century Fox oraz Facebook, niemiecki Bertelsmann, amerykańskie Viacom oraz CBS Corporation, chińska wyszukiwarka internetowa Baidu i News Corporation Ruperta Murdocha.
Łączne przychody wszystkich uwzględnionych przez ZOG koncernów mediowych (czyli z rynku reklamy, sprzedaży gazet, wyszukiwarek internetowych itd.) w 2015 r. sięgnęły 259 mld dol. Z tego 88 mld dol. to łączne wpływy pięciu wymienionych wyżej najszybciej rosnących mediowo-technologicznych gigantów. „Tych pięciu największych właścicieli cyfrowych mediów kontroluje większość światowego rynku reklamy internetowej, a to, że szybko rosną, sprawia, że awansują w naszym rankingu" – komentuje w raporcie Jonathan Barnard, szef działu prognoz w ZOG.
Najszybciej rosnącą firmą mediową był w ubiegłym roku na świecie Facebook (jego przychody z biznesu mediowego wzrosły rok do roku o 65 proc.), który dzięki temu awansował w zestawieniu z dziesiątego na piąte miejsce. Drugą najszybciej rosnącą firmą było chińskie Baidu (skok przychodów o 52 proc. i awans z miejsca 14. na 9.), a trzecią – Alphabet (wzrost przychodów o 17 proc.). Lepsze niż rok temu miejsca w rankingu mają także Yahoo! (pomimo ogromnych kłopotów finansowych, które w tym roku zmusiły spółkę do poszukiwania strategicznego inwestora, awansowało z 18. na 15. miejsce) oraz Microsoft (w ubiegłym roku na miejscu 21., w tym – na 17.).
– Właściciele tradycyjnych mediów rozwijają swoje cyfrowe działalności z różnym powodzeniem. Technologie związane z cyfrowymi reklamami (np. reklamy programatyczne) wkraczają w świat tradycyjnych mediów, co wstrząśnie właścicielami i tych biznesów, ale jednocześnie zapewni nowe możliwości wzrostu – komentuje Jonathan Barnard. Jak przypomina ZOG, w ciągu ostatnich lat wydatki na reklamę w sieci na świecie rosły każdego roku średnio o 18 proc., a cała branża wykonała ogromny postęp technologiczny, m.in. w związku z szybko rozwijającym się rynkiem mobilnym.