Alphabet wraz z Facebookiem, Baidu, Yahoo! i Microsoftem to rosnąca potęga przychodów rynku mediowego

Wraz z Facebookiem, Baidu, Yahoo! i Microsoftem Alphabet – czyli dawny Google – zagarnia już ponad jedną trzecią wszystkich wpływów 30 największych koncernów mediowych świata.

Aktualizacja: 31.05.2016 06:06 Publikacja: 30.05.2016 21:00

Foto: 123RF

Z podsumowania sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group wynika, że wymienione koncerny odpowiadają za większość ubiegłorocznego wzrostu w mediowym biznesie.

Listę 30 największych właścicieli mediów otwiera Alphabet (podobnie jak rok wcześniej, gdy był liderem zestawienia jeszcze jako Google). Za nim w pierwszej dziesiątce kolejno plasują się: amerykańskie The Walt Disney Company (przy czym lider, Alphabet, ma ponaddwukrotnie wyższe przychody), Comcast, 21st Century Fox oraz Facebook, niemiecki Bertelsmann, amerykańskie Viacom oraz CBS Corporation, chińska wyszukiwarka internetowa Baidu i News Corporation Ruperta Murdocha.

Łączne przychody wszystkich uwzględnionych przez ZOG koncernów mediowych (czyli z rynku reklamy, sprzedaży gazet, wyszukiwarek internetowych itd.) w 2015 r. sięgnęły 259 mld dol. Z tego 88 mld dol. to łączne wpływy pięciu wymienionych wyżej najszybciej rosnących mediowo-technologicznych gigantów. „Tych pięciu największych właścicieli cyfrowych mediów kontroluje większość światowego rynku reklamy internetowej, a to, że szybko rosną, sprawia, że awansują w naszym rankingu" – komentuje w raporcie Jonathan Barnard, szef działu prognoz w ZOG.

Najszybciej rosnącą firmą mediową był w ubiegłym roku na świecie Facebook (jego przychody z biznesu mediowego wzrosły rok do roku o 65 proc.), który dzięki temu awansował w zestawieniu z dziesiątego na piąte miejsce. Drugą najszybciej rosnącą firmą było chińskie Baidu (skok przychodów o 52 proc. i awans z miejsca 14. na 9.), a trzecią – Alphabet (wzrost przychodów o 17 proc.). Lepsze niż rok temu miejsca w rankingu mają także Yahoo! (pomimo ogromnych kłopotów finansowych, które w tym roku zmusiły spółkę do poszukiwania strategicznego inwestora, awansowało z 18. na 15. miejsce) oraz Microsoft (w ubiegłym roku na miejscu 21., w tym – na 17.).

– Właściciele tradycyjnych mediów rozwijają swoje cyfrowe działalności z różnym powodzeniem. Technologie związane z cyfrowymi reklamami (np. reklamy programatyczne) wkraczają w świat tradycyjnych mediów, co wstrząśnie właścicielami i tych biznesów, ale jednocześnie zapewni nowe możliwości wzrostu – komentuje Jonathan Barnard. Jak przypomina ZOG, w ciągu ostatnich lat wydatki na reklamę w sieci na świecie rosły każdego roku średnio o 18 proc., a cała branża wykonała ogromny postęp technologiczny, m.in. w związku z szybko rozwijającym się rynkiem mobilnym.

Według prognoz ZOG reklama w sieci globalnie wzrośnie w tym roku trzykrotnie szybciej niż cały rynek (o 15,7 proc.), a w przyszłym roku po raz pierwszy przegoni telewizyjną.

Z podsumowania sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group wynika, że wymienione koncerny odpowiadają za większość ubiegłorocznego wzrostu w mediowym biznesie.

Listę 30 największych właścicieli mediów otwiera Alphabet (podobnie jak rok wcześniej, gdy był liderem zestawienia jeszcze jako Google). Za nim w pierwszej dziesiątce kolejno plasują się: amerykańskie The Walt Disney Company (przy czym lider, Alphabet, ma ponaddwukrotnie wyższe przychody), Comcast, 21st Century Fox oraz Facebook, niemiecki Bertelsmann, amerykańskie Viacom oraz CBS Corporation, chińska wyszukiwarka internetowa Baidu i News Corporation Ruperta Murdocha.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi