Mowa o technologii UnBlock, opracowanej przez rodzimą spółkę specjalizującą się w Big Data marketingu i hurtowni danych. UnBlock czeka właśnie na otrzymanie patentu Urzędu Patentowego RP. Docelowo ochrona patentowa ma zostać rozszerzona również na pozostałe państwa na świecie, kluczowe pod kątem skali blokowania reklam, m.in. na Stany Zjednoczone oraz państwa UE.
UnBlock autorstwa Cloud Technologies potrafi wykryć i unieszkodliwić wtyczki blokujące reklamy w przeglądarkach internautów, by w ten sposób umożliwić reklamodawcom wyświetlenie wcześniej zablokowanej reklamy, w dowolnym formacie. Pozwoli to reklamodawcom i wydawcom na zminimalizowanie strat związanych z blokowaniem reklam w sieci, które w tym roku, wedle statystyk eMarketera, mogą sięgnąć nawet 27 mld dol. W Polsce z adblockerów korzysta nawet 7 mln internautów. Wskutek tego część serwisów, ratując się przed stratami, zdecydowała się przejść za tzw. paywall, czyli pobierać od użytkowników opłatę lub abonament za dostęp do treści. Dzięki UnBlockowi wydawcy nie będą musieli martwić się o widoczność reklamy ani o straty spowodowane jej blokowaniem, a internauci zachowają dostęp do bezpłatnych treści w sieci.
Według raportu Association of Online Publishers (AOP) aż 65 proc. wydawców internetowych uznaje, że stosowanie rozmaitych wtyczek i programów blokujących reklamy, czyli tzw. adblockerów, stanowi dziś największe zagrożeniem dla branży reklamowej. Do tej pory żadnej firmie na świecie nie udało się wypracować rozwiązania, które pozwoliłoby uporać się z wtyczkami blokującymi reklamy, generującymi rok do roku miliardowe straty. Polacy z Cloud Technologies są więc technologicznymi pionierami w tej dziedzinie.
- Blokowanie reklam internetowych to bardzo złożone zjawisko. Z jednej strony całkowicie zrozumiała jest irytacja internautów nachalnymi reklamami. Z drugiej strony, reklama to podstawowe źródło utrzymania większości wydawców. Dlatego od początku naszej działalności dążyliśmy do tego, aby reklamy były odpowiednio targetowane, czyli wykorzystywały dane o zainteresowaniach i zachowaniach internautów. Tylko w ten sposób możemy osiągnąć wysoką skuteczność, bez stosowania agresywnych formatów reklamowych - mówi Piotr Prajsnar, szef Cloud Technologies.
Jak podkreśla, blokowanie reklam internetowych to jednak bardzo radykalny krok, który dla internautów w dłuższej perspektywie mógłby okazać się strzałem w kolano.