Zrozumieć realia
— Początki naprawdę nie były łatwe ze względów politycznych, ponieważ już po podjęciu „ostatecznych" decyzji zmienił się rząd, a nowy miał inne pomysły. Chociaż nie zmieniła się wola wybudowania nowego portu obsługującego Pekin i stanowiącego element planów rozbudowy chińskiej infrastruktury. To projekt narodowy, a nie regionalny. I zaliczany jest do kluczowych, razem z Tamą Trzech Przełomów, oraz siecią autostrad. Musieliśmy, więc sporo zmienić, w, chociaż te zmiany nie dotyczyły jego lokalizacji, rozmiarów, ani założeń, że stacja kolejowa powinna znajdować się w podziemiach, tak samo, jak parkingi. Tyle, że ostatecznie zainteresowanie prezydenta okazało się nadrzędne i prace mogły ruszyć z miejsca, a on sam nie ukrywał, że najważniejsze, aby lotnisko zostało otwarte w planowanym terminie. Zdecydowaną zaletą tego projektu było to, że teren budowy był całkowicie płaski.
Port lotniczy Daxing
Foto: AFP
Zaha Hadid Architects zostały wybrane bezpośrednio przez Beijing Headquarters, potem współpracowała z francuską ADPI. Sporo czasu minęło, kiedy Zaha Hadid Architects zorientowało się jak w Chinach funkcjonuje zarządzanie takimi projektami, kto podpisuje wypłaty, kto je zatwierdza, kto podejmuje ostateczną decyzję. — Musieliśmy nauczyć się swoistej nawigacji, ale kiedy już zrozumieliśmy wszystko procesy, reszta poszła szybko – wspomina Christiano Cecatto.
Ustalono więc, że nowe lotnisko ma być taką kolejną bramą wjazdową. — Rozumiem, że w Polsce koncepcja będzie zupełnie inna, chociaż podobieństwo polega na tym, że i Port Solidarności i lotnisko w Pekinie w swoich założeniach mają być potężnymi węzłami komunikacyjnymi, znacznie więcej, niż lotniskiem, bo ma również potężną stację kolejową położoną pod terminalem. Tutaj pasażerowie, tak jak i na lotnisku w Baranowie, będą przyjeżdżać z różnych części kraju i przesiadać się nie tylko do samolotów, ale również i do pociągów i z lotniska nie będą wcale korzystać — mówi architekt. W Pekinie krzyżują się linie szybkiej kolei, pociągów regionalnych, kolejki lotniskowej i metra. W Baranowie dworzec kolejowy nie będzie aż tak skomplikowany.
Port lotniczy Daxing
Foto: AFP
Zaha Hadid Architects miała nadzór nad całością budowy lotniska, a legendarna szefowa biura pracowała nad nim praktycznie do samej śmierci. Przy tym w Chinach istnieje obowiązek współpracy z lokalnymi biurami architektonicznymi. Dlatego budowa chińskiego portu była wielkim wyzwaniem kulturowym. Bariera językowa okazała się trudna do pokonania, zrozumienie, w jakim trybie są podejmowane decyzje, jaka jest ostatecznie hierarchia na średnim poziomie władzy i jaki jest przepływ informacji. — Nie jestem w stanie zliczyć godzin, jakie przesiedzieliśmy w zamkniętych pokojach starając się poznać tok myślenia naszych chińskich partnerów. Potem jednak okazało się, że jest jeden szczebel, na którym są podejmowane ostateczne decyzje.