CPK: Heathrow pomoże Polsce zbudować megalotnisko

Centralny Port Komunikacyjny jest, obok rozbudowy londyńskiego portu przesiadkowego Heathrow, najbardziej ambitnym programem budowy lotniczej infrastruktury w Europie.

Aktualizacja: 04.10.2019 09:44 Publikacja: 04.10.2019 09:26

CPK: Heathrow pomoże Polsce zbudować megalotnisko

Foto: Bloomberg

Zmagania Brytyjczyków z dobudowaniem trzeciego pasa startowego na Heathrow trwają od 2012 roku. Projekt przechodzi przez kolejne etapy, ma już aprobatę rządu i Parlamentu, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, to pierwszy samolot wystartuje z niego w 2026 roku. To gigantyczne wyzwanie pod każdym względem: trzeba przesiedlić 160 tys. rodzin, zawrócić bieg rzeki, rozebrać i zbudować w innym miejscu kluczowe dla stolicy Wielkiej Brytanii 2 autostrady, w tym odcinek M25. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia, to 14 mld funtów. Czyli praktycznie dwa razy tyle, ile ma kosztować budowa CPK w jej początkowej fazie.

Czytaj także: Trzy nowe pomysły na projekt CPK

— Ale nie mieliśmy innego wyjścia – tłumaczył na warsztatach zorganizowanych przez British Aviation Group Ross Dickie odpowiedzialny za plan rozbudowy Heathrow. Przepustowość największego londyńskiego lotniska jest już wykorzystana w 98 procentach, czyli w praktyce oznacza to, że nie ma już żadnych rezerw.

Heathrow potrzebuje trzeci pas

- Staramy się być jak najbardziej ekologiczni, ale co z tego, skoro ze względu na tłok samolotu krążą na Londynem czasami nawet godzinę. Co to znaczy dla środowiska i czasu pasażerów znajdujących się na ich pokładach nie trzeba chyba tłumaczyć — mówił Ross Dickie. Londyn i Heathrow nie mają innego wyjścia, jak zbudować trzeci pas startowy. To potężny wydatek, ale i niezmierzone do końca korzyści. Wiadomo na razie chociażby, że dzięki tej rozbudowie znajdzie się praca dla 40 tys. osób.

Czytaj także: Skarb Państwa dołożył 300 mln zł na budowę CPK

Co jest kluczowe w takim przedsięwzięciu ? — Planowanie jego całości, a nie każdego elementu infrastruktury z osobna — mówił Ross Dickie podczas londyńskiego spotkania. O tym właśnie przedstawiciele CPK i Lotniska Heathrow rozmawiali przez dwa dni. — Musimy zrobić wszystko, żeby nie popełnić błędów popełnionych przy realizacji podobnych przedsięwzięć — mówi Piotr Kasprzyk, dyr. Biura Prawnego części lotniskowej CPK.

— Nie da się dobrze zaplanować, zaprojektować i zbudować dużego portu przesiadkowego, nie rozmawiając z tymi, którzy mają doświadczenie w realizacji projektów o tej skali. Właśnie dlatego wzięliśmy udział w warsztatach w Londynie, zorganizowanych przez British Aviation Group i Lotnisko Heathrow. Zrzeszone w BAG firmy mają ogromne doświadczenie i kompetencje w budowie lotnisk na świecie, np. w Singapurze, Seulu, Hongkongu, Stambule i Pekinie. Od projektantów ze światowej pierwszej ligi dowiedzieliśmy się, jakim trudnościom projektowym i realizacyjnym stawiali czoła przy projektowaniu hubów i na co zwracali największą uwagę na etapie ich planowania. Jesteśmy pewni, że to zaprocentuje w przyszłości — podkreśla Piotr Kasprzyk.

Przedstawiciele Heathrow mówili o swoich kłopotach z wielką otwartością. Nie ukrywali, że wyzwaniem jest konieczne przesiedlenie mieszkańców. U tych, którzy się do tej akcji nie kwalifikują niezbędne będą prace wygłuszające hałas w ich domach. Wyzwaniem jednak nie jest finansowanie, ponieważ Heathrow jest własnością prywatnego konsorcjum i to ono musi zapewnić finansowanie. Zresztą, jak podkreślił Ross Dickie do udziału w tym przedsięwzięciu jest wielu chętnych. Zarządzający portem wiedzą już jak będzie wyglądał trzeci pas, którędy przebiegnie i jaki terminal trzeba dobudować.

Czytaj także: CPK poszuka inwestora

CPK szuka partnera strategicznego

W przypadku polskiego lotniska centralnego i całego węzła komunikacyjnego sprawa jeszcze nie jest taka oczywista. — Obecnie prowadzimy zaawansowane przygotowania do realizacji CPK. Do końca października konsultujemy założenia strategiczne CPK z ponad 130 podmiotami z Polski i z zagranicy prowadzących działalność związaną z funkcjonowaniem lotnisk albo dysponujących wiedzę ekspercką w tym zakresie. Jednocześnie uzgadniamy wygląd przyszłego lotniska z największymi liniami lotniczymi świata w ramach Airport Consultative Committee (ACC), który powołaliśmy wspólnie z IATA. Nawiasem mówiąc, kolejne spotkanie w ramach ACC odbędzie się w Warszawie 18 października — mówi Piotr Kasprzyk.

— Jako zespół CPK jesteśmy w trakcie wyboru partnera strategicznego projektu. Przede wszystkim jednak przygotowujemy się do zlecenia master planu nowego portu lotniczego, jak też rozpoczęcia badań środowiskowych i terenowych. Naszym celem jest weryfikacja założeń koncepcyjnych CPK, jak i ich uzgodnienie z potrzebami przyszłych użytkowników. Te wszystkie przygotowania mają głęboki sens. Stawką jest rozsądne zaplanowanie CPK – z uwzględnieniem prognoz rynkowych i potrzeb przewoźników, w tym LOT-u – także w celu uniknięcia błędów, które popełniono np. podczas budowy lotniska w Berlinie — podkreśla Piotr Kasprzyk.

Dlaczego zespół pracujący dla CPK zdecydował się skorzystać z doświadczeń brytyjskich, skoro największe lotniska powstają teraz w Azji? Ponieważ brytyjski sektor projektowo-wykonawczy jest zaangażowany w te inwestycje. Dlatego chcemy właśnie od Brytyjczyków, ale i od innych krajów czerpać doświadczenia — tłumaczy Konrad Majszyk, dyr. biura prasowego CPK. A z kolei oni są niezwykle otwarci i chętni do podzielenia się i tym, co się nie udało i tym, co wymaga poprawki.

Zmagania Brytyjczyków z dobudowaniem trzeciego pasa startowego na Heathrow trwają od 2012 roku. Projekt przechodzi przez kolejne etapy, ma już aprobatę rządu i Parlamentu, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, to pierwszy samolot wystartuje z niego w 2026 roku. To gigantyczne wyzwanie pod każdym względem: trzeba przesiedlić 160 tys. rodzin, zawrócić bieg rzeki, rozebrać i zbudować w innym miejscu kluczowe dla stolicy Wielkiej Brytanii 2 autostrady, w tym odcinek M25. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia, to 14 mld funtów. Czyli praktycznie dwa razy tyle, ile ma kosztować budowa CPK w jej początkowej fazie.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej