Po tragicznym wypadku wszystkie silniki B737 do kontroli

Po tragicznym wybuchu silnika w samolocie B737 linie lotnicze zaczęły sprawdzać silniki w swych samolotach, francuskie biuro badania wypadków lotniczych BEA wyśle swą ekipę do Stanów

Publikacja: 19.04.2018 12:50

Po tragicznym wypadku wszystkie silniki B737 do kontroli

Foto: Bloomberg

W samolocie linii Southwest Airlines z 149 osobami na pokładzie doszło podczas lotu z Nowego Jorku-La Guardia do Dallas do eksplozji silnika, którego odłamki wybiły jedno z okien powodując śmierć pasażerki. Był to pierwszy od niemal dekady tragiczny w skutkach wypadek lotniczy w Stanach. Samolot lądował awaryjnie w Filadelfii.

Silniki w tym samolocie zostały wyprodukowane przez CFM Int'l, spółkę j. v. General Electric i Safran, więc francuskie biuro badania katastrof lotniczych BEA zapowiedziało wysłanie do Stanów swych ekspertów do udziału w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym przez amerykańskie biuro bezpieczeństwa transportu NTSB.

W kwietniu europejskie władze nadzoru lotnictwa cywilnego poleciły, po długim analizowaniu incydentu sprzed 2 lat w Southwest, przewoźnikom dokonanie kontroli, ale stwierdziły, że za wcześnie jeszcze na twierdzenie, że istnieje związek obu incydentów.

Wszystkie nowe samoloty B737 korzystają z silników CFM, wykonały dotąd ponad 350 mln godzin bezpiecznych lotów, ale niektóre z nich sprawdzano po incydencie w 2016 r. CFM twierdzi, że obecnie jest używane ponad 8 tys. silników CFM56-7B.

Zmęczenie materiału

Nie ustalono na razie przyczyny eksplozji w powietrzu, ale pierwszy od 2009 r. tragiczny wypadek amerykańskiej linii zwróci uwagę na rolę zmęczenia materiału w awariach silników, które zdarzają się rzadko. Wstępne oględziny silnika Southwest pozwoliły stwierdzić zmęczenie materiału: złamanie łopatki turbiny — powiedział dziennikarzom szef NTSB, Robert Surnwalt.

W sierpniu 2016 samolot tej samej linii lądował awaryjnie w Pensacola na Florydzie po odłamaniu się łopatki turbiny w takim samym typie silnika, a odłamki wyrwały w kadłubie nad lewym skrzydłem dziurę wielkości stopy. Tamten incydent skłonił urząd lotnictwa FAA do zaproponowania ultradźwiękowych inspekcji podobnych łopatek i ich wymianę w razie konieczności.

Zdaniem Surnwalta wykrywanie powolnego zmęczenia metalu jest dość trudne. — Należy stosować właściwe mechanizmy kontroli zanim dojdzie do katastrofy — stwierdził. Surnwalt zapowiedział sprawdzenie, czy silniki z ostatniego incydentu zostały objęte tamtym zaleceniem

Linia Southwest zapowiedziała przyspieszenie kontroli swoich wszystkich silników, ma to zrobić w ciągu 30 dni. Śledczy sprawdzą dokumenty o przeglądach floty B737, jednej z największych na świecie i należącej do najbezpieczniejszych. Obecne śledztwo potrwa 12-15 miesięcy.

Korean Air przeprowadzi do listopada dobrowolne kontrole silników we wszystkich B737. Ok. 20-30 proc. z jej 35 samolotów ma te same łopatki turbiny co Southwest. Japan Airlines skontrolowała już oba B737, a flydubai wykonał dyrektywę władz europejskich przed terminem. Według FAA, taka kontra wymaga 2 godzin.

W samolocie linii Southwest Airlines z 149 osobami na pokładzie doszło podczas lotu z Nowego Jorku-La Guardia do Dallas do eksplozji silnika, którego odłamki wybiły jedno z okien powodując śmierć pasażerki. Był to pierwszy od niemal dekady tragiczny w skutkach wypadek lotniczy w Stanach. Samolot lądował awaryjnie w Filadelfii.

Silniki w tym samolocie zostały wyprodukowane przez CFM Int'l, spółkę j. v. General Electric i Safran, więc francuskie biuro badania katastrof lotniczych BEA zapowiedziało wysłanie do Stanów swych ekspertów do udziału w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym przez amerykańskie biuro bezpieczeństwa transportu NTSB.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze
Transport
Niepewna przyszłość samochodów na prąd. Rynek e-aut rozczarował
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki