Zmiany w Boeingu: poprawki w dreamlinerach i doradca ds. MAXów

Amerykański urząd lotnictwa FAA polecił Boeingowi dokonać pewnych poprawek w B787 Dreamliner, aby usunąć niebezpieczne funkcjonowanie pewnych urządzeń. Koncern utworzył z kolei stanowisko doradcy prezesa i rady dyrektorów w związku z kryzysem z MAXami.

Aktualizacja: 02.05.2019 14:55 Publikacja: 02.05.2019 14:49

Zmiany w Boeingu: poprawki w dreamlinerach i doradca ds. MAXów

Foto: Bloomberg

Dyrektywa żeglowności FAA dla użytkowników samolotów zmusza do wprowadzenia przez Boeinga modyfikacji opisanych w biuletynach serwisowych z 2017 r. i początku 2018 r. dotyczących „ryzykownych stref” opon i kół, które mogą ulec uszkodzeniu. Urząd uznał, że przy pewnej prędkości na ziemi może dojść do utraty kierowania samolotem i mocy hamowania go. FAA poleciła zwłaszcza zainstalowanie przewodów hydraulicznych, zaworu kontroli ciśnienia i nowego oprogramowania kontroli lotu.

- Ta kwestia została już dawno temu rozwiązana różnymi usprawnieniami tego systemu, które włączono do procesu produkcji wszystkich modeli 6787- wyjaśnił Boeing w emailu do Reutera.

Nowy doradca

Koncern mianował Michaela Luttiga na nowo utworzone stanowisko specjalnego doradcy prezesa Dennisa Muilenburga i rady dyrektorów na skutek głębokiego kryzysu po 2 tragicznych katastrofach samolotów MAX. Jednocześnie prezes Boeinga w Japonii, Brett Gerry zajmie po Luttigu stanowisko generalnego radcy prawnego. Luttig kierował działem prawnym koncernu od maja 2006. Obie nominacje weszły w życie z chwilą ich ogłoszenia.

Luttig wymieniany często w gronie najlepiej opłacanych radców prawnych spółek giełdowych pokieruje obroną w sądach Boeinga w sprawach dotyczących katastrof MAXów w Indonezji i Etiopii. On i Gerry odegrają główną rolę w kampanii koncernu mającej przywrócić do niego zaufanie klientów, pasażerów i urzędów lotnictwa.

Luttig zaczął pracę w Boeingu po 15 latach kariery zawodowej w sądzie apelacyjnym, współpracował z resortem sprawiedliwości i kancelariami prawnymi.

Muilenburgowi udało się przetrwać doroczne WZA 29 kwietnia na podwójnym stanowisku przewodniczącego rady dyrektorów i prezesa Boeinga, mimo wniosków zebranych, by je rozdzielić.

Przesłuchania w sprawie MAXów

Komisja transportu i infrastruktury Izby Reprezentantów przeprowadzi 15 maja przesłuchania w sprawie uziemienia samolotów Boeinga i procedury ich certyfikacji przez FAA. Zajmie się tym podkomisja lotnicza, która zapozna się ze statusem B737 MAX — poformował dziennikarzy szef komisji, Peter DeFazio. Nie ujawnił, kto ma składać wyjaśnienia, ale osoby informujące o tym Reutera wymieniły p. o. szefa FAA, Dana Elwella, szefa biura bezpieczeństwa transportu, NTSB, Roberta Sumwalta i dyrektora działu certyfikacji w FAA, Earla Lawrence.

23 maja odbędzie się konferencja FAA o sytuacji MAXów, z udziałem przedstawicieli urzędów lotnictwa na świecie.

Odrębnie przewodniczący senackiej komisji handlu, Roger Wicker zamierza przesłuchać w późniejszym terminie w prezesa Boeinga, Muilenburga.

Na początku tygodnia 10 przedstawicieli urzędu lotnictwa zaczęło w Seattle sprawdzanie procedury certyfikacji MAXów, robi to też NTBS, aby być pewnym wychwycenia i usunięcia wszelkich nieprawidłowości. Boeing powiedział kilku właścicielom tych samolotów, że zakłada zatwierdzenie przez FAA nowego oprogramowania już pod koniec maja i zniesienia uziemienia w połowie czerwca.

Dyrektywa żeglowności FAA dla użytkowników samolotów zmusza do wprowadzenia przez Boeinga modyfikacji opisanych w biuletynach serwisowych z 2017 r. i początku 2018 r. dotyczących „ryzykownych stref” opon i kół, które mogą ulec uszkodzeniu. Urząd uznał, że przy pewnej prędkości na ziemi może dojść do utraty kierowania samolotem i mocy hamowania go. FAA poleciła zwłaszcza zainstalowanie przewodów hydraulicznych, zaworu kontroli ciśnienia i nowego oprogramowania kontroli lotu.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej