Reklama

Donald Trump uziemił Boeingi 737 MAX

Prezydent Donald Trump zdecydował, że samoloty Boeing 737 MAX 8 i 9 zostaną uziemione "natychmiast". W USA maszyny tego typu mają w swojej flocie linie lotnicze American Airlines, United Airlines i Southwest Airlines.

Aktualizacja: 14.03.2019 05:12 Publikacja: 13.03.2019 18:35

Donald Trump uziemił Boeingi 737 MAX

Foto: Bloomberg

ula

Po decyzji prezydenta USA, także koncern Boeing zdecydował, że wyda zalecenie wstrzymania lotów wszystkich 371 samolotów typu 737 MAX do wyjaśnienia przyczyn katastrofy. Firma zdecydowała się na ten krok po informacjach otrzymanych od amerykańskiego urzędu lotniczego, który ma nowe dane satelitarne i dowody w sprawie katastrofy w Etiopii.

Dziś także Kanada dołączyła do grona krajów, które zakazały używania samolotów B737 MAX 8 i ich przelotu nad jej terytorium.

Jeszcze kilka godzin temu amerykański urząd lotnictwa FAA zapewniał, że nie ma zamiaru wstrzymać lotów maszyn Boeinga, bo są one całkowicie bezpieczne. A trzy amerykańskie linie, Southwest, American i United, oświadczyły, że w dalszym ciągu są pewne swych flot.

- Przeprowadzone przeglądy wskazują jednoznacznie, że nie ma systemowych błędów w funkcjonowaniu, dlatego też "nie ma żadnych podstaw do uziemiania samolotów Boeing 737 MAX" - oświadczył szef Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) Dan Elwell.

Reklama
Reklama

Także przedstawiciele koncernu Boeing zapewniali, że nie ma jakichkolwiek podstaw do wstrzymania lotów samolotami 737 MAX. W rozmowie telefonicznej z prezydentem Trumpem, prezes koncernu Dennis Muilenburg zapewniał, że samoloty są absolutnie bezpieczne – informuje CNN.

Uziemienie Boeingów 737 MAX to efekt niedzielnej katastrofy tego typu samolotu w Etiopii, w której zginęło 157 osób, w tym dwóch obywateli Polski. 

W reakcji na katastrofę w Etiopii o uziemieniu Boeingów 737 MAX 8 zdecydowały nie tylko władze Etiopii, ale także Chin, Indonezji, Australii, Malezji, Singapuru, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kuwejtu a także linie lotnicze z Argentyny, Brazylii, Meksyku, Mongolii, RPA, Maroka i Turcji.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego zamknęła przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej dla lotów komercyjnych z wykorzystaniem tego modelu samolotu przez operatorów unijnych, a także tych z krajów spoza Wspólnoty.

A amerykański portal „Politico” pisze, że piloci w Stanach Zjednoczonych co najmniej pięciokrotnie w ciągu ostatnich kilku miesięcy zgłaszali problemy z kontrolowaniem samolotów Boeing 737 MAX 8 w krytycznych momentach lotu. A Boeing, którego akcje trącą na wartości na nowojorskiej giełdzie, zapowiedział aktualizację oprogramowania, które mogło mieć związek z katastrofą.

„Politico” powołuje się na raport Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) opisujący problemy pilotów z utrzymaniem samolotu we właściwej pozycji, podczas wznoszenia na autopilocie. Także po osiągnięciu odpowiedniej wysokości, po włączeniu autopilota miały miejsce problemy i samolot zaczynał opadać, uruchamiając wszystkie systemy ostrzegawcze.

Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama