Teraz już można – ogłosili Michael E. Raynor i Mumtaz Ahmed, eksperci w dziedzinie zarządzania i strategii, autorzy książki „Trzy reguły. Jak myślą wyjątkowe firmy?", wydanej przez Kurhaus. Przyznają, że istnieje wiele innych odpowiedzi na to pytanie, ale ich zdaniem wszystkie prowadzą donikąd.

Ta odpowiedź to efekt gigantycznej wręcz pracy polegającej na drobiazgowym analizowaniu, wyliczaniu, na robieniu tysięcy zestawień i najróżniejszych symulacji, których opisy znajdziemy w książce. Autorzy bowiem, analizując 45 lat historii amerykańskiej gospodarki, prześledzili losy 25 tys. przedsiębiorstw, z których Michael Raynor z Deloitte wraz z zespołem zidentyfikował grupę 344 naprawdę wyjątkowych firm. Zostały one podzielone na dwie kategorie – cudotwórców, czyli najlepszych z najlepszych, i długodystansowców – spółki, które imponowały dobrymi wynikami w dłuższym okresie. Następnie wzięto pod lupę ich dane finansowe, sytuację na rynku oraz decyzje podejmowane przez zarządy, aby ujawnić, gdzie leży sekret bycia wybitnym, czyli co napędza te lepsze, długoterminowe rezultaty. Wynik, jak podkreślają autorzy, okazał się oszałamiająco prosty – wystarczy przestrzegać trzech zasad:

– Wyższa jakość powinna być ważniejsza niż niska cena. – Zwiększanie przychodów jest ważniejsze niż cięcie kosztów. Strategia oszczędności na dłuższą metę nie doprowadzi firmy do prawdziwej wielkości.

To wszystko. Trzecia zasada mówi, że nie ma więcej zasad równie uniwersalnych.

Świadczy to, że tym, co łączy firmy, które odnotowują najlepsze wyniki, jest nie sposób działania, ale sposób myślenia według powyższych reguł. To bardzo przydatna lekcja.