NASA odnajduje krater meteorytowy pod lodem Grenlandii

Amerykańska agencja kosmiczna poinformowała, że odkryty krater ma ponad 36 kilometrów szerokości i znajduje się 2 kilometry pod warstwą lodu w północno-zachodniej części Grenlandii.

Aktualizacja: 12.02.2019 15:35 Publikacja: 12.02.2019 15:25

NASA odnajduje krater meteorytowy pod lodem Grenlandii

Foto: Pixabay

Zdaniem naukowców z NASA odkryty krater mógł powstać w wyniku uderzenia meteorytu. - Coraz rzadziej spotykamy na Ziemi nowe kratery uderzeniowe, nie mówiąc już o kraterach ukrytych pod lodem - informuje agencja kosmiczna.

Do badań wykorzystano dane satelitarne oraz pomiary radarowe wykonane przez samoloty. Zespół naukowców stworzył mapę, z której wynika, że krater ma ponad 36 kilometrów szerokości. Znajduje się 2 kilometry pod powierzchnią lodu.

Krater znajduje się zaledwie 183 kilometry od innego krateru - Hiawatha. Mierzy on 31 kilometrów szerokości i mógł powstać 12 tys. lat temu.

Nowy krater może być 22. co do wielkości kraterem na Ziemi. Największy do tej pory odkryty to krater Vredeforta w RPA, którego średnica w momencie powstania wynosiła ponad 300 km.

Uważa się, że krater Vredeforta liczy niewiele ponad dwa miliardy lat, a Ziemia liczy sobie nieco ponad 4,5 miliarda lat.