Reklama Allegro Smart mogła wprowadzać w błąd - orzeczenie Komisji Etyki Reklamy

"Rok darmowych przesyłek z Allegro za 49 zł" - taki przekaz w reklamowym spocie naruszył normy Kodeksu Etyki Reklamy.

Aktualizacja: 02.12.2018 12:26 Publikacja: 02.12.2018 06:53

Reklama Allegro Smart mogła wprowadzać w błąd - orzeczenie Komisji Etyki Reklamy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

KER otrzymała skargę na reklamę telewizyjną usługi Allegro SMART.Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował:

„Rok darmowych przesyłek z Allegro za 49 zł , co wynosi kilkanaście groszy dziennie. Nawet 365 przesyłek. W reklamie pominięto bardzo ważny dla klientów fakt (a co za tym idzie reklama wprowadza klientów w błąd) że promocja obowiązuje przy zakupach za min. 40zł u danego sprzedawcy. Nie ma takiej informacji w reklamie- nawet nie ma informacji że szczegóły są w regulaminie." - napisał autor skargi.

W odpowiedzi na skargę spółka Allegro.pl stwierdziła, że celem reklamy było zwrócenie uwagi użytkowników Allegro na nową usługę w ramach serwisu - Allegro Smart!, która obecnie polega na możliwości skorzystania przez użytkownika serwisu z dostawy określonej liczby przesyłek w zamian za uiszczanie zryczałtowanych opłat subskrypcyjnych (w cyklu 6- miesięcznym lub rocznym). Wcześniej  użytkownik nabywający w serwisie Allegro towar od swojego kontrahenta uiszczał każdorazowo odrębną opłatę za dostawę, uzależnioną od wymagań sprzedawcy i stawek przewoźników.

"Reklama nie zawierała odesłań do regulaminu Allegro Smart! Jej celem nie było jednak wprowadzenie konsumenta w błąd, natomiast szczegółowe informacje o usłudze, w tym o minimalnej wartości zakupów w kwocie 40 zł. były wyraźnie prezentowane na stronie internetowej usługi" - stwierdziła spółka. Dodała, że nie emituje już kwestionowanej reklamy.

Zespół Orzekający KER dopatrzył się w reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy poprzez niedochowanie należytej staranności.

"Reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zawiera treści, które mogą nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. W opinii Zespołu Orzekającego, reklama nie zawiera informacji o istotnych warunkach/postanowieniach usługi ani odniesienia do regulaminu usługi Allegro Smart i może wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu" - stwierdził ZO KER w orzeczeniu. - "Przy reklamowaniu usługi Allegro Smart, łączącej w sobie elementy finansowe, pożądane byłoby sięgnięcie po standardy i praktyki rynkowe utrwalone w branży finansowej, gdzie wszystkie istotne warunki usługi są zawarte w treści komunikatu reklamowego" - podkreślił.

KER otrzymała skargę na reklamę telewizyjną usługi Allegro SMART.Skarżący w prawidłowo złożonej skardze poinformował:

„Rok darmowych przesyłek z Allegro za 49 zł , co wynosi kilkanaście groszy dziennie. Nawet 365 przesyłek. W reklamie pominięto bardzo ważny dla klientów fakt (a co za tym idzie reklama wprowadza klientów w błąd) że promocja obowiązuje przy zakupach za min. 40zł u danego sprzedawcy. Nie ma takiej informacji w reklamie- nawet nie ma informacji że szczegóły są w regulaminie." - napisał autor skargi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów