44 proc. pieniędzy przeznaczonych na świąteczne prezenty Polacy deklarowali zostawić w tym roku w sklepach internetowych - podaje Deloitte. W 2016 roku 50 proc. polskich internautów kupowało online, w 2017 roku - 54 proc. (ok.15 mln osób). Wartość rynku e-commerce w 2017 roku sięgnęła 40 mld zł, dla 2018 roku szacunki ekspertów mówiły o 45-50 mld zł. (Badanie „E-commerce w Polsce 2018" zrealizowane przez Gemius dla e-Commerce Polska). Na zakupy online przypada tylko 7,7 proc. ogółu wydatków Polaków na towary i usługi, w Wielkiej Brytanii jest to aż 14,5 proc. E-commerce odpowiada w Polsce za 1,65 proc. PKB. W Wielkiej Brytanii - za 7,9 proc. (Ecommerce Europe, European Commerce Report 2018 Edition). W 2017 roku Polska zanotowała 6,7-proc. wzrost obrotu sklepów stacjonarnych (przy średniej UE 1.8 proc.) W 2018 roku przewidywany jest wzrost o kolejne 5,6 proc. i to pomimo zakazu handlu w niedzielę. (GfK, European Retail in 2018).
Sytuację na rynku handlowym komentuje Agnieszka Pytlas, partner zarządzający kancelarii Magnusson, Tokaj i Partnerzy:
Jak pokazują wszystkie statystyki, nieustanny rozwój zakupów internetowych jest faktem. Jeszcze 15 lat temu sprzedaż detaliczna online w Polsce była była nowością, teraz jest warta ponad 40 mld i rok do roku rośnie w tempie dwucyfrowym. W tym samym okresie bardzo wzrosła również wielkość powierzchni handlowej w Polsce i rozrosła się do 14 mln mkw. powierzchni handlowej. Z doświadczeń wielu naszych klientów, z którymi współpracujemy w ramach praktyki retail a którzy łączą prowadzenie działalność zarówno w formie tradycyjnych sklepów jaki i online, wynika, że konsumenci nadal chętnie wybierają zakupy w tradycyjnych sklepach.
Okazuje się, że sprzedaż tradycyjna i online mogą mocno na siebie wpływać i to w pozytywnym sensie: sprzedawcy detaliczni zwiększają sprzedaż przez Internet, wykorzystując swoją fizyczną przestrzeń do budowania wizerunku marki i często jako wystawę sklepową, a także pragmatycznie do obsługi zamówień internetowych.
Z kolei marki internetowe odkrywają, że "fizyczny" handel detaliczny jest bardziej opłacalną drogą do dotarcia do klientów i tworzą miejsca, gdzie handel w tradycyjnym rozumieniu sklepów stacjonarnych łączy się z możliwościami Internetu, multimediami, cyfrowym dostępem do szerokiego wyboru towarów.