fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Wolimy kupować w mniejszych sklepach

materiały prasowe
W III kw. na polski rynek dostarczono 25 tys. mkw. powierzchni handlowej – podaje firma doradcza Colliers International.

W budowie jest 305 tys. mkw., z ok. 100 tys. mkw. ma zostać ukończonych w IV kwartale. Tym samym rok 2020 zamknie się podażą na poziomie 250 tys. mkw. GLA. To o ok. 10 proc. mniej niż w roku ubiegłym – szacuje Colliers International.

W Polsce mamy 532 centra handlowe o łącznej powierzchni 12,2 mln mkw. GLA. Na koniec III kw. poziom nasycenia wynosił 316 mkw. na 1 tys. osób.

Zyskują obiekty blisko domu

Jak podaje Colliers International, na 25 tys. mkw. nowej podaży w III kw. złożyły się budowy i rozbudowy niewielkich centrów i parków handlowych o profilu zakupów codziennych (convenience store), które są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku. Największą nową inwestycją oddaną do użytku w tym okresie był park handlowy Vendo Park w Częstochowie.

– Pandemia koronawirusa sprawiła, że ludzie jeszcze bardziej zaczęli skupiać się na okolicy, w której mieszkają, stąd stale rosnąca popularność małych obiektów handlowych. Z tego też względu najemcy coraz chętniej rozglądają się za powierzchniami handlowymi na osiedlach mieszkaniowych. Widzimy też, że kondycja centrów handlowych dużo szybciej wraca do normy właśnie w takich lokalizacjach – mówi Marta Cegielnik, ekspert w dziale powierzchni handlowych w Colliers International.

Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) odwiedzalność obiektów handlowych we wrześniu utrzymała się na podobnym poziomie jak w sierpniu i wyniosła średnio 81 proc. ubiegłorocznej.

Małe i średnie obiekty handlowe notowały lepsze wyniki o kilka punktów procentowych, a nieruchomości handlowe o dużej oraz bardzo dużej powierzchni rejestrowały nieco niższą odwiedzalność niż wrześniowa średnia. Pandemia COVID-19 przyczyniła się także do dynamicznego wzrostu popularności zakupów online. Według najnowszego raportu organizacji eCommerce Europe wydatki Polaków na zakupy internetowe wzrosną w 2020 r. o 31,4 proc. (wobec 16-proc. wzrostu w roku ubiegłym) i przekroczą 15,3 mld euro. Największy wzrost tego typu wydatków poza aglomeracjami notowany jest w miastach o wielkości 100-200 tys. mieszkańców.

Debiuty i renegocjacje

W Warszawie w Galerii Młociny otwarto pierwszy sklep marki Primark. Był to jednocześnie najbardziej spektakularny debiut na rynku polskim w III kw. - Kilka sieci handlowych i gastronomicznych zadebiutowało w Warszawie z nowymi konceptami jak np. Falconeri (dzianiny i jedwabie) grupy Calzedonia w Galerii Mokotów lub Gorąco Polecam Piekarnia grupy Enata Bread na osiedlu mieszkaniowym na Natolinie – podaje Colliers International. - W okresie lipiec-wrzesień Grupa LPP prowadziła dynamiczną ekspansję marki Sinsay, która otworzyła kilka nowych sklepów, np. salon o powierzchni ok. 1,6 tys. mkw. w Blue City w Warszawie. Z kolei kilka innych sieci kontynuowało proces zamykania swoich sklepów w związku z decyzją wyjścia z polskiego rynku jak np. Camaieu.

W III kw. większość sieci handlowych (wg Retail Institute 98 proc.) ukończyła proces renegocjacji umów najmu związany z nowymi warunkami prowadzenia działalności, jakie niesie ze sobą pandemia COVID-19. – Wiele sieci optymalizuje portfolia, systematycznie redukując liczbę sklepów stacjonarnych. Przykładem może być Grupa Empik, która zamknęła swój salon między innymi w Domach Towarowych Centrum w Warszawie – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers International.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA