Rynek komercyjny: niewielkie biura

Na małych najemców czekają najlepsze adresy, do niedawna osiągalne tylko dla korporacji. Mikrofirma dostanie pokój, meble i recepcjonistkę. Za ile?

Aktualizacja: 29.07.2016 09:20 Publikacja: 29.07.2016 09:00

Biura InOffice Group w Warszawie - dla małych najemców

Biura InOffice Group w Warszawie - dla małych najemców

Foto: InOffice Group

Czy najbardziej prestiżowe adresy w biurowcach w dużych miastach, w nowoczesnych wieżach i kameralnych kamienicach, są w zasięgu małych najemców? Kiedyś mikrofirmy były skazane na wynajem mieszkań na siedziby. Teraz coraz więcej jest dla nich ofert w dobrych miejscach. Ale najem słono kosztuje.

Jerzy Węglarz, doradca ds. wynajmu z agencji Biuro na Miarę:

– Specjalizujemy się w wynajmie biur dla małych i średnich firm. Prestiżowe adresy biurowców, w których powierzchnię mogą wynająć mali najemcy, to w stolicy: Złota 59, pl. Piłsudskiego 1, rondo ONZ, Senatorska 2, Mokotowska 1, al. Poniatowskiego 1, pl. Bankowy 2, Prosta 69, Twarda 18, al. Jana Pawła II 22. W większości z tam stojących budynków dostępne są umeblowane pokoje, gotowe do wprowadzenia, na piętrze z innymi firmami. Cena takich pokoi wahać się będzie od 800 do 1500 zł za osobę (stanowisko pracy), w zależności od budynku, lokalizacji, standardu wykończenia i dostępnych usług czy widoku za oknem.

W cenie jest pokój z meblami, obsługa recepcyjna, dostęp do sal konferencyjnych (salek spotkań), urządzenia biurowe, w pełni wyposażona kuchnia, sprzątanie. W tym przypadku umowy są elastyczne, można je zawierać na czas określony - już od kilku miesięcy.

Ale w tych budynkach można wynająć również własną oddzielną powierzchnię 60–100 mkw., którą można podzielić na pokoje czy zająć open space. Ceny za mkw. takiego biura będą się wahać od 18 do 22 euro za mkw., a do tego dochodzą jeszcze koszty eksploatacyjne. W przeliczeniu na złotówki ostatecznie będzie to ok. 100–150 zł netto za mkw. (plus energia elektryczna). Koszt jednego miejsca parkingowego to 500–1000 zł miesięcznie. W tym przypadku okres umowy wynosi trzy–pięć lat, ale można liczyć na okres bezczynszowy nawet sześć–osiem miesięcy.

Piotr Capiga, negocjator w dziale powierzchni biurowych w Cushman & Wakefield:

– Dobry adres siedziby jest ważny szczególnie dla małych firm, które rozpoczynają działalność na rynku lub dopiero planują ekspansję. To część budowania wizerunku organizacji w oczach klientów i pracowników. Praktyką wielu firm jest prowadzenie rekrutacji w najbardziej reprezentacyjnym, prestiżowym biurze, a potem kierowanie pracowników do lokalizacji cieszących się mniejszym zainteresowaniem.

Relatywnie wysoki poziom pustostanów w Warszawie umożliwia najemcom o niewielkim zapotrzebowaniu na powierzchnię biurową wynająć biuro o atrakcyjnym adresie. Jeżeli chodzi o biura klasy premium, najemcy szukający min. 250 mkw. mogą wynająć biuro przy ul. Krakowskie Przedmieście w odrestaurowanym budynku Hotelu Europejskiego. Inną zrewitalizowaną inwestycją o najwyższym standardzie jest położony obok biurowiec przy pl. Małachowskiego. Tu minimalny dostępny moduł wynosi 110 mkw. Kolejna inwestycja biurowa o prestiżowym adresie przy ul. Senatorskiej to pl. Zamkowy – Business with Heritage z minimalnym modułem 216 mkw. czy budynek KróLEWska o minimalnym module 150 mkw.

Również starsze budynki mogą zaoferować atrakcyjne adresy. Przykładem może być kamienica biurowa przy ul. Nowy Świat 19 (minimalny moduł: 200 mkw.) lub Royal Trakt Offices przy Al. Ujazdowskich, gdzie można znaleźć biuro już od 40 mkw. Prestiżowy adres można też uzyskać, wynajmując min. 400 mkw. w Metropolitanie zlokalizowanym przy pl. Piłsudskiego.

Mniejsze moduły biurowe są proponowane, w zależności od budynku, od 16 do 26 euro netto za mkw. miesięcznie (plus opłaty eksploatacyjne).

Marcin Włodarczyk, dyrektor regionalny Colliers International w Łodzi:

– W Łodzi widać popyt na biura ze strony nie tylko dużych korporacji, ale i małych firm, także start-upów. Warto zwrócić uwagę szczególnie na trzy budynki klasy A, w doskonałej lokalizacji, oferujące małe powierzchnie.

W oddawanej właśnie do użytku pierwszej z dwóch wież Symetris przy Piłsudskiego 86 są powierzchnie dla małych najemców – poniżej 100 mkw.

Drugi obiekt to G House przy Radwańskiej 26, oferujący moduły od 100 mkw. na jednej z trzech kondygnacji. W budynku można wynająć biuro za 45–50 zł za mkw. miesięcznie.

Z kolei Zenit przy Sienkiewicza 82/84, tuż przy Galerii Łódzkiej, to odnowiona stara kamienica. Tam oferowane są moduły o powierzchni od 25 mkw., a czynsz wynosi 12 euro za mkw. miesięcznie.

Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Brochocki:

– Kamienice biurowe w centrum stolicy cieszą się dużym powodzeniem. Trzeba się jednak tam liczyć z czynszem 25 euro za mkw.

Mniejsze kancelarie prawne oraz firmy konsultingowe szukające powierzchni poniżej 200 mkw. mają olbrzymi wachlarz ofert. Sporym zainteresowaniem cieszą się też wille na warszawskim Mokotowie, Żoliborzu czy Saskiej Kępie. W centrum miasta warto zwrócić uwagę na Małą Pastę.

Czy najbardziej prestiżowe adresy w biurowcach w dużych miastach, w nowoczesnych wieżach i kameralnych kamienicach, są w zasięgu małych najemców? Kiedyś mikrofirmy były skazane na wynajem mieszkań na siedziby. Teraz coraz więcej jest dla nich ofert w dobrych miejscach. Ale najem słono kosztuje.

Jerzy Węglarz, doradca ds. wynajmu z agencji Biuro na Miarę:

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu