Nieruchomości gastronomią stoją

Nie tylko centra handlowe stoją przed koniecznością inwestowania w strefy z jedzeniem, by przyciągać klientów.

Publikacja: 23.05.2019 20:12

Elektrownia Powiśle w Warszawie – zagęszczenie biur i jedzenia w jednym miejscu

Elektrownia Powiśle w Warszawie – zagęszczenie biur i jedzenia w jednym miejscu

Foto: materiały prasowe

Rosnący udział zakupów przez internet, zakaz handlu w niedzielę – o tym, że czynniki globalne i lokalne wpływają na galerie, wiadomo nie od dziś. Receptą jest m.in. rozwijanie szeroko rozumianej oferty rozrywkowej, by zachować zdolność przyciągania klientów. Znakiem czasów jest, że – zgodnie z branżową nowomową – na taką ofertę składają się już nie punkty gastronomiczne, bistro czy restauracje – ale koncepty.

Według badań firmy doradczej JLL do 2025 r. udział gastronomii w europejskich centrach handlowych urośnie nawet do 20 proc.

Biura, hotele...

Dobra oferta gastronomiczna wymagana jest przez użytkowników biur. Nie powinno to dziwić, ponieważ dla najmłodszych pokoleń wysokość pensji to nie wszystko – wymagania wobec pracodawców są bardzo wysokie, jeśli chodzi o jakość otoczenia – open space i ciasna kantyna już nie wystarczą.

W nowoczesnych biurach standardem są duże kuchnie i przestrzenie wypoczynkowe. Rośnie także udział powierzchni coworkingowych, zarządzanych przez profesjonalnych operatorów.

Jak podają analitycy brytyjskiego oddziału JLL, z ankiety przeprowadzonej przez Cater Survey wynika, że dla połowy respondentów zapewnianie posiłku przez firmę było bardzo ważnym kryterium wyboru miejsca pracy. Z kolei 60 proc. dostęp do oferty gastronomicznej umieściło wśród trzech kluczowych usług dodatkowych, jakie powinny znaleźć się w biurze.

Deweloperzy idący za tymi trendami coraz częściej decydują się na projekty mix-use, które w jednym miejscu skupiają funkcje biurowe i gastronomiczne. W Polsce to m.in. Browary Warszawskie, Hala Koszyki, Centrum Praskie Koneser, Elektrownia Powiśle czy ArtN. Z kolei zarządcy biurowców starają się ściągnąć do lokali usługowych bistro lub przynajmniej sklepy spożywcze, a także nawiązywać współpracę z firmami kateringowymi.

Dobra oferta gastronomiczna może być także wsparciem dla operatorów hotelowych w czasach dużej rywalizacji z platformami typu Airbnb. Podobnie jak w centrach handlowych hotelowe restauracje mają dostarczać doświadczeń. Oferta musi też przystawać do nowych czasów – w nastawionej na milenialsów sieci Moxy bary i powierzchnie coworkingowe są dostępne dla klientów całą dobę.

Muzea, stadiony...

Z badań JLL wynika, że ludzie chcą dobrze zjeść także w innych miejscach.

Galerie, muzea i wszelkie inne miejsca „do zwiedzania", uzależnione od stałego dopływu odwiedzających, nie mogą ignorować trendu. Eksperci JLL wskazują, że z sondażu przeprowadzonego przez Future Thinking i operatora punktów gastronomicznych Levy Restaurants wynika, że 9 na 10 odwiedzających pojawia się w danym obiekcie po jego wstępnym rozpoznaniu, a ponad jedna trzecia osób sprawdza, czy na miejscu jest oferta gastronomiczna. Dodatkowo 17 proc. ankietowanych przyznało, że dobra oferta zachęciłaby ich do częstszego odwiedzania danego miejsca.

W Polsce nie brakuje przykładów takiego podejścia. Restauracje i kawiarnie funkcjonują m.in. w Muzeum Narodowym czy Muzeum Żydów Polskich w Warszawie, w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku czy Muzeum Auschwitz.

Trendy dobrze wyczuwają także teatry – własne restauracje lub bistro mają warszawskie Buffo, Kamienica czy Kwadrat. Największy w Polsce park rozrywki Energylandia ofertę z jedzeniem ma rozbudowaną i zróżnicowaną proporcjonalnie do skali funkcji podstawowej.

Kolejnym obszarem nieruchomości wymienionym w raporcie JLL są stadiony.

Z jednej strony takie obiekty przyciągają naraz mnóstwo odwiedzających, z drugiej – tylko co jakiś czas, kiedy odbywają się imprezy: sportowe, ale też kulturalne czy eventowe (koncerty, targi, konferencje). To w naturalny sposób stanowi duże wyzwanie dla operatorów gastronomicznych i nakazuje maksymalizowanie zysków w momentach, kiedy obiekt odwiedzają ludzie.

Obserwowanym przez ekspertów trendem jest zamawianie przez aplikację jedzenia z dostawą na miejsce – taka usługa została zintegrowana z aplikacją stadionu klubu San Francisco 49ers. Z kolei w Mercedes Benz Arena w Berlinie znajduje się restauracja z widokiem na płytę. Nowy stadion londyńskiego Tottenhamu Hotspur ma oferować 60 usług gastronomicznych, w tym własne browar i piekarnię. Jedzenie w restauracjach mają serwować znani szefowie kuchni. Kolejnym trendem jest zastępowanie prostych kiosków z hamburgerami czy hot dogami bardziej wyszukaną ofertą. W Polsce restauracje funkcjonują m.in. na stadionie klubu piłkarskiego Legia Warszawa, stadionie miejskim w Tychach czy stadionie Energa Gdańsk.

Dobra oferta gastronomiczna wymagana jest także na lotniskach i dworcach. W 2021 r. jeden z terminali londyńskiej stacji Waterloo zostanie przekształcony w dwupoziomowy koncept gastronomiczny na 500 osób.

Rosnący udział zakupów przez internet, zakaz handlu w niedzielę – o tym, że czynniki globalne i lokalne wpływają na galerie, wiadomo nie od dziś. Receptą jest m.in. rozwijanie szeroko rozumianej oferty rozrywkowej, by zachować zdolność przyciągania klientów. Znakiem czasów jest, że – zgodnie z branżową nowomową – na taką ofertę składają się już nie punkty gastronomiczne, bistro czy restauracje – ale koncepty.

Według badań firmy doradczej JLL do 2025 r. udział gastronomii w europejskich centrach handlowych urośnie nawet do 20 proc.

Pozostało 88% artykułu
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu