Banki udostępniają przestrzeń do pracy

Coworking staje się elementem placówek kolejnych instytucji finansowych.

Publikacja: 27.04.2018 02:00

Idea Bank proponuje klientom huby w największych miastach Polski.

Idea Bank proponuje klientom huby w największych miastach Polski.

Foto: materiały prasowe

Banki, mimo że systematycznie zmniejszają liczbę swoich tradycyjnych placówek – przez pięć lat ubyło ich dwa tysiące i obecnie w Polsce jest ich 13,37 tys. – nie skupiają się jedynie na redukcji sieci. Trwa także jej przebudowa pod względem formy i funkcjonalności.

Nie tylko transakcje

Banki starają się na nowo wymyślić swoje placówki i nadać im funkcje, których potrzebują klienci. Większy nacisk kładą na funkcje doradcze i relacyjne, mniejszy – na transakcyjne, z których zdecydowaną większość można przeprowadzić dziś przez internet (z korzyścią dla klienta i banku). Jednym z najnowszych pomysłów banków jest przestrzeń coworkingowa, czyli miejsce w placówce udostępniane klientom banku, aby mogli w nim pracować.

Pionierem w Polsce pod tym względem był Idea Bank, który wprowadził takie miejsca (nazwał je z języka angielskiego hubami) w 2015 r. – W takich placówkach są bezpłatne miejsca do pracy czy sale konferencyjne, ale można w nich skorzystać także z porady wykwalifikowanego doradcy czy oferty usług bankowych. Obecnie klienci banku mają do dyspozycji osiem Idea Hubów zlokalizowanych w największych miastach w Polsce – mówi Marta Bloch, project manager Idea Hub. Takie placówki to nie tylko miejsca do pracy, ale też do spotkań przedsiębiorców, warsztatów biznesowych, prezentacji. W niektórych są nawet studia fotograficzne, z których początkujący biznesmeni mogą korzystać (głównie ci z branży e-commerce).

Idea Bank zapewnia, że huby cieszą się dużą popularnością. – W samym 2017 r. nasze centra coworkingowe odwiedziło ponad 20 tys. osób. W w tym czasie w hubach zorganizowaliśmy ponad 220 szkoleń z tematów biznesowych, w których wzięło udział niemal 2,8 tys. obecnych i aspirujących przedsiębiorców. Jak wynika z badań satysfakcji klientów, aż 95 proc. odwiedzających nasze placówki jest zadowolonych z usług świadczonych w tych przestrzeniach – dodaje Bloch.

Śladem Idea Banku idą inne instytucje finansowe. BZ WBK, trzeci co do wielkości bank w Polsce, zapowiedział właśnie, że w przyszłym roku uruchomi program coworkigowy. Przedstawiciele banku zastrzegają, że będzie to projekt o sporej skali, i nie mogą jeszcze ujawniać szczegółów.

Coworking udostępnia już swoim klientom BGŻ BNP Paribas. Jesienią ten szósty co do wielkości bank w Polsce uruchomił na warszawskich Bielanach pilotażową placówkę cyfrową. Oprócz tego, że nie jest bezgotówkowa (transakcje gotówkowe obsługują dostępne tam całą dobę automaty), to oferuje także przestrzeń coworkingową z opcją zarezerwowania sali na różnego rodzaju konferencje. W wydzielonej strefie spotkań klienci mają możliwość wykonywania wideokonsultacji. W placówce nowej generacji nie brakuje też stanowisk do spotkań z doradcą. Nie wyglądają one jednak jak tradycyjne bankowe salki – wyposażone są w wygodne sofy, aby spotkanie z doradcą mogło przebiegać w kameralnej atmosferze. BGŻ BNP Paribas zamierzał uruchomić jeszcze trzy inne testowe placówki tego typu, różniące się wielkością oraz liczbą zatrudnionych pracowników. Jeśli testy wypadną pomyślnie, bank będzie chciał przebudować w ten sposób całą sieć.

Ofertę coworkingową, choć nie we własnych placówkach, zaproponował też mBank. Klientom, którzy założyli konto mBiznes, zaoferował korzystanie z przestrzeni biurowych Business Link, dostępnych w dziesięciu największych miastach w Polsce. Bank przekonywał, że to dobre miejsce do pracy dostępne przez całą dobę i oferujące sale do spotkań z klientami. Bank podkreślał zalety takiego rozwiązania: brak kosztów stałych, możliwość korzystania z biura wtedy, gdy jest potrzebne. Do dyspozycji klientów przekazano sprzęt i infrastrukturę - narzędzia online, w tym szybki internet, drukarki. Zrobiono to, by klient mógł rozbudować sieć kontaktów z doświadczonymi przedsiębiorcami z całej Polski a także miał dostęp do specjalistycznej wiedzy o charakterze biznesowym. Można na przykład zapytać "sąsiada" jak radzić sobie z brakiem płatności, jakie są problemy z importem z danego kraju czy jak bezpiecznie optymalizować rozwiązania podatkowe.

Razem z uczelnią

Do grona banków zainteresowanych coworkingiem dołączyło też Millennium. Razem ze Szkołą Główną Handlową bank uruchomił w murach tej warszawskiej uczelni centrum coworkingu dla startupów, mające stanowić miejsce dla rozwoju młodej przedsiębiorczości.

– Centrum coworkingu na SGH powstało z myślą o studentach i absolwentach. Założeniem było udostępnienie specjalnej twórczej przestrzeni startupowej dla rozwoju młodej przedsiębiorczości. Bank Millennium sam jest twórcą startupu, który powstał w strukturach banku, w oparciu o know-how jego pracowników. Centrum coworkingu to miejsce wymiany i przekazywania wiedzy – wyjaśnia Iwona Jarzębska, rzeczniczka Millennium.

Będzie to miejsce spotkania, networkingu, konsultacji z teoretykami i praktykami biznesu z uczelni oraz banku. Nowoczesna i elastyczna przestrzeń odpowiada na potrzeby jej docelowych użytkowników. Kreatywni, młodzi przedsiębiorcy będą tu mogli w komfortowych warunkach zaczynać i rozwijać pomysły na innowacyjny biznes, a także – w ramach otwartych konsultacji, bezpłatnych programów i case studies – korzystać ze wsparcia ekspertów i budować relacje. Mogą także uczestniczyć w specjalnych programach umożliwiających autorom najlepszych startupów pozyskanie realnego finansowania.

– Inauguracja centrum coworkingu to intensyfikacja współpracy merytorycznej między bankiem a uczelnią, której beneficjentami będą studenci i absolwenci. Bank zaoferuje wiedzę i doświadczenie najlepszych praktyków biznesu i ekspertów z dziedziny zarządzania, finansów, nowych technologii, bezpieczeństwa IT oraz innowacji – mówi Joao Bras Jorge, prezes Millennium. – Nasz bank sam jest twórcą startupu goodie, który powstał w strukturach banku, w oparciu o know-how jego pracowników – dodaje prezes.

Pomysł jest ciekawy, bank być może będzie wzmacniał swoje kadry dzięki centrum coworkingowemu zbudowanemu z SGH, ale zastrzega, że obecnie nie ma planów otwierania kolejnych tego typu placówek.

Banki, mimo że systematycznie zmniejszają liczbę swoich tradycyjnych placówek – przez pięć lat ubyło ich dwa tysiące i obecnie w Polsce jest ich 13,37 tys. – nie skupiają się jedynie na redukcji sieci. Trwa także jej przebudowa pod względem formy i funkcjonalności.

Nie tylko transakcje

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu