fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Na weekend do hotelu

ROL
Już co drugi Polak co najmniej raz w roku korzysta z oferty hoteli w naszym kraju - wynika z badania firmy doradczej CBRE.

Na nocleg w hotelu zdecydowanie częściej decydujemy się prywatnie niż służbowo - wskazują eksperci CBRE. - Rosnąca popularność hoteli wśród krajowych turystów napędza podaż. W ciągu dwóch lat (2020-2022) warszawski rynek hotelowy powiększy się o 3,6 tys. pokoi, krakowski o 1,7 tys., a trójmiejski o 1,6 tys.

Eksperci CBRE wskazują, że w 2019 roku ogólna liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce osiągnie rekordowe 45 mln, z czego za prawie 70 proc. tej liczby odpowiedzą Polacy. - Od 2009 roku liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce rośnie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że tylko od stycznia do października 2019 roku, liczba udzielonych noclegów przekroczyła 38,2 mln, co stanowi wzrost o 6,7 proc., licząc rok do roku. Z naszych prognoz wynika, że cały rok zakończymy wynikiem zbliżonym do 45 mln noclegów. To rekord. Kontynuacji trendu wzrostowego można się spodziewać w kolejnych latach, co oczywiście przełoży się na wzmożoną podaż pokoi hotelowych - mówi cytowany w komunikacie Rafał Rosiejak, dyrektor działu hotelowego w CBRE.

Z badania CBRE wynika, że 48 proc. Polaków w 2019 roku spędziło co najmniej jedną noc w hotelu w Polsce. Główny cel wypadu to wypoczynek (wskazuje tak 75 proc. respondentów), 13 proc. Polaków korzysta z hoteli w podróżach biznesowych, a 10 proc. - zarówno prywatnie, jak i służbowo.

W związku z tym, że z oferty hotelowej zdecydowanie częściej korzystamy prywatnie niż służbowo, średnia długość pobytu to najczęściej dwie - trzy noce (wskazuje tak 54 proc. nocujących w hotelach). Na jedną noc w hotelu decyduje się tylko 15 proc. osób, a co czwarty respondent spędza w hotelach więcej niż cztery noce.

Eksperci CBRE zwracają uwagę, że duży popyt wewnętrzny na usługi hotelowe oznacza, że w przypadku zawirowań w przyjazdach turystów zagranicznych np. wskutek zawieszenia połączeń lotniczych, hotele mogą liczyć na rodzimych gości.

- W 2019 roku średni poziom obłożenia hoteli międzynarodowych marek w centrum Warszawy, które mają rozbudowane zaplecze konferencyjne i bogatą ofertę bankietową, wyniosło ponad 70 proc. Zgodnie z danymi Hotstats, popyt jest napędzany głównie przez gości indywidualnych, których udział stanowi 55 proc. całkowitego obłożenia, co pokrywa się z wynikami naszego badania. Goście korzystający z korporacyjnych programów lojalnościowych odpowiadają za ok. 12 proc. obłożenia hoteli - mówi Rafał Rosiejak.

Warszawa, Kraków i Trójmiasto - to właśnie na tych rynkach pojawi się najwięcej pokoi hotelowych międzynarodowych marek w ciągu najbliższych dwóch lat. - Dominuje oczywiście Warszawa, gdzie w 2019 roku było najwięcej pokoi hotelowych - aż 17,7 tys., natomiast w latach 2020-2022 planowane jest oddanie kolejnych 3,6 tys. pokoi hotelowych - szacują eksperci CBRE. - W Krakowie w 2019 roku turyści do dyspozycji mieli 12,1 tys. pokoi, a w perspektywie kolejnych dwóch lat przybędzie dodatkowe 1,7 tys. W Trójmieście, które zamyka podium, w 2019 roku było dostępnych 7,4 tys. pokoi, a w latach 2020-2022 będzie to dodatkowe 1,6 tys. pokoi. W zestawieniu warto też odnotować Wrocław, który w 2019 roku wyróżniał się najwyższym wzrostem wskaźników efektywności, czyli średnich cen za wynajem pokoju i wskaźnika obłożenia. W tym mieście turyści mają do dyspozycji 5,8 tys. pokoi, a w kolejnych dwóch latach planowane jest oddanie kolejnych 200 pokoi hotelowych.

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej 1080 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin: 1-4 lutego 2020 roku. Metoda: CAWI.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA