Kolej chce być jeszcze bardziej zielona

PKP Cargo i PKP Energetyka chcą współpracować przy realizacji zeroemisyjnych projektów.

Aktualizacja: 01.11.2020 22:20 Publikacja: 01.11.2020 21:00

Więcej zielonej energii na kolei oznacza wzrost potoków pasażerów i towarów w transporcie

Więcej zielonej energii na kolei oznacza wzrost potoków pasażerów i towarów w transporcie

Foto: materiały prasowe

PKP Cargo i PKP Energetyka podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy stworzeniu najbardziej efektywnych i innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią giełdowej spółce wykorzystywanie prądu produkowanego z odnawialnych źródeł energii. W ramach zawartego porozumienia firmy zobowiązały się do wymiany informacji niezbędnych do przygotowania planu i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z energetyką prosumencką i odnawialną, które będą realizowane w PKP Cargo.

Przewaga na rynku

Pierwszy etap prac dotyczących dopasowania instalacji prosumenckich rozpocznie się jeszcze w tym roku. Kolejne kroki, związane z uruchomieniem większych instalacji OZE przeznaczonych na cele własne giełdowej spółki, planowane są w następnych latach.

PKP Cargo chce, aby kolej stała się jeszcze bardziej efektywna energetycznie i przyjazna środowisku, niż ma to miejsce dziś. – Stąd pomysł na intensywną pracę nad wykorzystaniem energii ze słońca i wiatru do zasilania naszej infrastruktury. Wybraliśmy partnera, z którym mamy wieloletnie relacje poparte merytoryczną znajomością rozwiązań energetycznych – przekonuje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. Dodaje, że spółka będzie dążyć do tego, by za kilka stać się samowystarczalna, jeśli chodzi o zasilanie posiadanych budynków.

Spółki zauważają, że Covid-19 w wielu krajach i regionach spowodował niedobór kierowców ciężarówek oraz ograniczenia w transporcie morskim i lotniczym. To przełożyło się na istotny wzrost kosztów transportu samochodowego, morskiego i lotniczego wobec ponoszonych przez przewoźników kolejowych. PKP Cargo i PKP Energetyka chcą iść krok dalej, dlatego stawiają na rozwój energii odnawialnej, licząc na zwiększenie przewagi konkurencyjnej na rynku.

PKP Energetyka przypomina też, że w realizowanym przez nią projekcie Zielona Kolej podstawowym źródłem energii mają być OZE. Założono ich udział w sekatorze kolejowym na poziomie 85 proc. już w 2030 r. – Tempo musi być szybkie, dlatego w PKP Energetyka powołujemy dedykowaną jednostkę biznesową i uruchamiamy przygotowaną listę projektów, które składają się na prawie 10-miliardowy program. Cieszymy się, że mamy wsparcie i zaangażowanie większości firm kolejowych – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyki.

Zielony prąd

Wojciech Orzech dodaje, że Zielona Kolej to nie tylko zmiana miksu energetycznego, ale także dążenie do zeroemisyjności przedsiębiorstw sektora. Z tego też powodu firma podjęła się realizacji z PKP Cargo ambitnego zadania. – Więcej zielonej energii na kolei oznacza wzrost potoków pasażerów i towarów w transporcie, który z roku na rok będzie się stawał bezkonkurencyjny w zakresie eliminowania negatywnego wpływu na środowisko – uważa Orzech.

PKP Cargo i PKP Energetyka współpracowały w ramach umów na dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej oraz działały w inicjatywach branżowych typu Klaster Luxtorpeda i Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Ostatni z tych projektów to wspólna inicjatywa branży kolejowej i energetycznej, która stawia sobie za cel ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 1,2 TWh (terawatogodziny) do 2030 r. Jego realizacja przełoży się na redukcję emisji CO2 o 1 mln ton.

PKP Energetyka jest największą firmą zajmującą się budową i utrzymaniem sieci trakcyjnej oraz elektroenergetyki kolejowej w Polsce. Jako jedyny operator posiada energetyczną sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju. Z kolei PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce i jednym z największych w Unii Europejskiej. Grupa kapitałowa oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Ponadto świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.

PKP Cargo i PKP Energetyka podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy stworzeniu najbardziej efektywnych i innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią giełdowej spółce wykorzystywanie prądu produkowanego z odnawialnych źródeł energii. W ramach zawartego porozumienia firmy zobowiązały się do wymiany informacji niezbędnych do przygotowania planu i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z energetyką prosumencką i odnawialną, które będą realizowane w PKP Cargo.

Przewaga na rynku

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów