Powstanie gigant kolejowy Siemens Alstom, który wagą dla gospodarki europejskiej może być porównywany z innym projektem francusko-niemieckim – Airbusem.
Była to kolejna próba Siemensa połączenia się lub przejęcia Alstomu. Tym razem udana. Poprzednia, w 2014 r., zakończyła się podziałem Alstomu i przejęciem przez amerykańskiego GE bardzo dochodowej części energetycznej francuskiego koncernu. Teraz mówi się, że nowa spółka jest skazana na sukces, chociaż obydwie firmy mają produkty, które ze sobą konkurują. Chodzi o wagony metra, tramwaje, składy dla kolejek podmiejskich oraz pociągi dużych prędkości.
Obydwie firmy działają w Polsce. Alstom ma fabrykę w Chorzowie, Siemens blisko współpracuje z nowosądeckim Newagiem. W Polsce pociągi i tramwaje produkują jeszcze Pesa i Bombardier. Tramwaje z kolei wyjeżdżają z fabryk Solarisa. Polska jest także liczącym się klientem producentów pojazdów szynowych.
Groźni Chińczycy
Fuzja dwóch europejskich gigantów jest postrzegana jako próba obrony przed dominacją Chińczyków. Chiński CRRC, który powstał dwa lata temu z połączenia China CNR Corp i CSR Corp, jest największym producentem i pociągów dużych prędkości, i lokomotyw na świecie. W przetargach wykorzystuje swoją przewagę cenową, bo potrafi wyprodukować pociąg dużych prędkości za 20 mln euro, podczas gdy Alstom i Siemens są w stanie zrobić to dopiero za dwukrotnie więcej.