Czesi podkopują monopol Intercity

Prywatny RegioJet chce przejąć pasażerów PKP na dalekich trasach. Będzie jeździł częściej i taniej niż pendolino.

Aktualizacja: 08.08.2021 21:21 Publikacja: 08.08.2021 21:00

Wejście RegioJet w rywalizację z PKP Intercity przyniosłoby pasażerom nie tylko wzrost liczby połącz

Wejście RegioJet w rywalizację z PKP Intercity przyniosłoby pasażerom nie tylko wzrost liczby połączeń, ale także niższe ceny

Foto: BalkansCat/shutterstock

Monopol PKP na obsługę najbardziej obleganych linii kolejowych chce złamać RegioJet. W ubiegłym tygodniu Urząd Transportu Kolejowego (UTK) poinformował, że czeski przewoźnik chce jeździć na trasie Wrocław–Katowice–Warszawa. Pociągi kursowałyby co dwie godziny, prawie 480-kilometrowa podróż zajęłaby niecałe pięć godzin. Polski regulator rozpatruje także wniosek RegioJet o zgodę na uruchomienie relacji Kraków–Gdynia przez Warszawę. Składy wyjeżdżałyby z Krakowa co dwie godziny od 5.55 do 19.55, natomiast z Gdyni od godziny 4.30 do 18.30. Przejazd Kraków–Warszawa ma zająć 2,5 godziny, a z Krakowa do Gdyni niespełna sześć godzin.

RegioJet chce zacząć jeździć na obu trasach od grudnia 2022 r. Wejście w rywalizację z PKP Intercity przyniosłoby pasażerom nie tylko wzrost liczby połączeń, ale także niższe ceny. Na liczącej ok. 350 km trasie pomiędzy Ostrawą a Pragą za przejazd w klasie biznes (są cztery klasy) płaci się mniej niż za drugą klasę w pendolino z Krakowa do Warszawy.

Jednak najpierw UTK uruchomi procedurę badania równowagi ekonomicznej. Wniosek o jej zbadanie może złożyć każdy przewoźnik na trasie, którą chce obsługiwać RegioJet. Według przepisów UE równowaga ekonomiczna umowy o świadczenie usług publicznych byłaby zagrożona, jeżeli nowa usługa miałaby m.in. znacząco negatywny wpływ na zysk przewoźnika, który już taką świadczy.

Trzeba się spieszyć

Zdaniem Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej, aby pociągi RegioJest ruszyły od grudnia przyszłego roku, decyzja o przyznaniu mu dostępu musiałaby zapaść do końca obecnego roku. Później zaczną się przymiarki do nowego rozkładu jazdy, a prace przy nim potrwają, bo sieć kolejowa jest mocno rozgrzebana przez rządowy program inwestycyjny. – Wąskim gardłem jest Warszawa Zachodnia, szykuje się kolejny etap modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej dla podniesienia prędkości. To rodzi zagrożenie, że pod hasłem braku przepustowości te wnioski RegioJet zostaną odrzucone, a przynajmniej odsunięte w czasie – uważa Majewski.

Taka próba blokowania dostępu do rynku niemal na pewno skończyłaby się skargą do organów unijnych. A władze UE musiałyby zareagować. – Budowa wspólnego rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy pasażerscy i towarowi mogą swobodnie jeździć po całej Europie, jest oczkiem w głowie Brukseli, która chce go upodobnić do konkurencyjnego rynku lotniczego lub drogowego – twierdzi prezes ProKolej. Z drugiej strony przykład działań PiS zmierzającego do likwidacji TVN świadczy, że rząd będzie bronił monopolu PKP bez względu na konsekwencje.

Tymczasem RegioJet ma apetyt dużo większy. Prezes UTK aktualnie prowadzi dziesięć postępowań w sprawie otwartego dostępu, wszczętych na wniosek RegioJet – informuje Tomasz Frankowski, rzecznik UTK. W tym są trasy: Warszawa–Wiedeń, Przemyśl–Lwów, Warszawa–Praga, Praga–Gdynia, Przemyśl–Wiedeń, Ostenda–Warszawa. Na tej ostatniej na polskim odcinku pociąg przejeżdżałby przez Frankfurt nad Odrą, Rzepin, Świebodzin, Poznań, Wrześnię, Konin, Kutno, Łowicz, Warszawę Zachodnią i Centralną do Warszawy Wschodniej. Taka oferta umożliwiłaby dojazd zarówno urzędnikom i politykom do Brukseli, jak i turystom do Brugii, na lotnisko w Amsterdamie czy do belgijskich kurortów.

Korzyści dla ministra

Od grudnia 2022 r. RegioJet zaplanował uruchomienie sezonowego nocnego pociąg na trasie Warszawa–Landeck-Zams w austriackim Tyrolu. Skład wyjeżdżający trzy razy w tygodniu z Warszawy o 20.00 jechałby przez Zell am Zee, Kitzbühel, Innsbruck do przełęczy Brenner, gdzie docierałby ok. 11. – W zimie pomiędzy Warszawą a Innsbruckiem latają czartery na wyjazdy narciarskie, więc rynek oczywiście istnieje. Pociąg mógłby być tańszą i wygodniejszą alternatywą – mówił Radim Jancura, właściciel RegioJet, cytowany przez czeski serwis Zdopravy.cz.

Zdaniem Michała Beima, eksperta Instytutu Sobieskiego i wykładowcy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, wejście RegioJet na polski rynek dałoby korzyści nie tylko pasażerom otrzymującym wybór, niższe ceny i nowe usługi pokładowe. To byłaby korzyść przede wszystkim dla ministra infrastruktury, który mógłby wykazać, że miliardy euro zainwestowane w tory przynoszą efekt, przyciągając nowe przedsiębiorstwa i nowych pasażerów. – Atrakcyjny cenowo RegioJet umożliwi ministrowi skierowanie dotowanych pociągów TLK/IC na trasy wymagające interwencji publicznej, zamiast dofinansowywania pociągów dublujących ekspresy na lukratywnych relacjach biznesowych, takich jak Kraków–Warszawa–Trójmiasto, na których otwarcie rynku już dawno powinno mieć miejsce – przekonuje Beim.

Jak informuje UTK, do tej pory jedynymi zagranicznymi przewoźnikami zainteresowanymi uruchomieniem w Polsce połączeń w trybie otwartego dostępu są RegioJet i LeoExpress.

Monopol PKP na obsługę najbardziej obleganych linii kolejowych chce złamać RegioJet. W ubiegłym tygodniu Urząd Transportu Kolejowego (UTK) poinformował, że czeski przewoźnik chce jeździć na trasie Wrocław–Katowice–Warszawa. Pociągi kursowałyby co dwie godziny, prawie 480-kilometrowa podróż zajęłaby niecałe pięć godzin. Polski regulator rozpatruje także wniosek RegioJet o zgodę na uruchomienie relacji Kraków–Gdynia przez Warszawę. Składy wyjeżdżałyby z Krakowa co dwie godziny od 5.55 do 19.55, natomiast z Gdyni od godziny 4.30 do 18.30. Przejazd Kraków–Warszawa ma zająć 2,5 godziny, a z Krakowa do Gdyni niespełna sześć godzin.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze