6,5 mld zł polepszy dostęp do kolei

Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych, niektóre będą mogły być nieodpłatnie przekazywane samorządom.

Publikacja: 20.03.2020 09:00

Kolej Plus dzięki nowym połączeniom przyczyni się do likwidowania wykluczenia komunikacyjnego

Kolej Plus dzięki nowym połączeniom przyczyni się do likwidowania wykluczenia komunikacyjnego

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP

Usprawnienie komunikacji, przyspieszenie rozwoju gospodarczego, polepszenie warunków życia mieszkańców średnich miast – to efekty, jakie ma przynieść realizacja rządowego programu Kolej Plus. Jego realizację umożliwia podpisana na początku marca przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym. Przewidziany budżet programu przekroczy 6,5 mld zł.

Pociągiem do średnich miast

Głównym celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia z miast wojewódzkich do miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do kolei. Pozwoli to z jednej strony poprawić spójność krajowej komunikacji, z drugiej – wyrównywać warunki rozwoju gospodarczego i społecznego. Zapewniając pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej poprzez nowe połączenia, program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego.

Obecnie niewiele ponad połowa wszystkich gmin w Polsce ma dostęp do czynnej sieci kolejowej. Co prawda zamieszkuje w nich 78 proc. ludności kraju, czyli 30,2 mln osób. Ale jednocześnie w gminach bez dostępu do kolei mieszka ok. 8 mln osób. Z danych Ministerstwa Infrastruktury wynika, że jeśli w roku 1990 w Polsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych, to od tego czasu z eksploatacji zostało wyłączone około 7 tys. km linii. – Program jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu, i umożliwi ich rozwój – stwierdza Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Dzięki realizacji programu połączenia kolejowe zyska co najmniej 20 miast średniej wielkości. Poprawi się także bezpieczeństwo na drogach, bo część przewozów towarowych przejęłaby kolej.

W wykazie potencjalnych projektów, które w pierwszej kolejności mogą otrzymać dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus, znalazły się m.in. połączenia: Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, Śremu, Turka, Gostynia z Poznaniem, Chełmna z Bydgoszczą, Krosna Odrzańskiego z Zieloną Górą, Sokołowa Podlaskiego z Warszawą.

Program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, które będą współpracować z realizującą inwestycje spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, mającą również prowadzić nabór projektów. W ramach 6,5-miliardowego budżetu dofinansowanie z programu realizowanych przedsięwzięć wyniesie ponad 5,5 mld zł, natomiast wkład samorządów sięgnie ok. 1 mld zł. Projekty inwestycyjne mogą otrzymać maksymalnie 85 proc. dofinansowania kosztów kwalifikowanych, pozostałe 15 proc. dołożą samorządy. Ich wkład ma pochodzić ze środków własnych, ponadto obligacji czy kredytów, przy tym jednostki samorządu terytorialnego będą mogły łączyć się z innymi samorządami oraz działać w porozumieniu z samorządem województwa.

Zlikwidowane trasy powrócą

Finansowe wsparcie państwa będzie przeznaczone na inwestycje mające uzupełnić sieć kolejową o nowe odcinki, ponadto na rewitalizację istniejących linii oraz przywrócenie zlikwidowanych połączeń kolejowych w regionach. Jeśli w programie znajdą się oszczędności, pomoc finansową będą mogły otrzymać również te przedsięwzięcia, które usprawnią ruch kolejowy, np. budowa mijanek lub łącznic, a także inwestycje dla poprawy ruchu pasażerskiego, jak rozbudowa infrastruktury na peronach.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym zakłada, że obecnie niewykorzystywane tereny kolejowe zostaną przywrócone na cele transportowe. Zarazem ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych, a niektóre linie będą mogły zostać nieodpłatnie przekazane samorządom. Te ostatnie uzyskają także wsparcie dla przewozów poza granice województwa. Będzie to korzystne szczególnie dla osób, które będą chciały dotrzeć do miasta będącego centrum dla danego subregionu, a które znajduje się w województwie sąsiednim. Przy tym marszałkowie województw będą mogli wykorzystywać środki z Funduszu Kolejowego na tabor do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych.

Program Kolej Plus ma również uprościć proces inwestycyjny. Łatwiejsza będzie realizacja samych inwestycji. System gwarancji finansowych niezbędnych do uruchomienia przetargów zostanie uproszczony. Usprawni to zaciąganie przez PKP Polskie Linie Kolejowe kredytów na realizację zadań Krajowego Programu Kolejowego. Pojawią się także nowe źródła finansowania inwestycji, w tym pieniądze z emisji papierów wartościowych.

- Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP

Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP

Usprawnienie komunikacji, przyspieszenie rozwoju gospodarczego, polepszenie warunków życia mieszkańców średnich miast – to efekty, jakie ma przynieść realizacja rządowego programu Kolej Plus. Jego realizację umożliwia podpisana na początku marca przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym. Przewidziany budżet programu przekroczy 6,5 mld zł.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie