Warszawa Główna znów otwarta. Po 24 latach

W niedzielę kolej po 24 latach uruchamia stację Warszawa Główna. To kolejny etap związany z przygotowaniami do zapowiadanej od blisko dwóch dekad przebudowy linii średnicowej.

Publikacja: 14.03.2021 08:31

Warszawa Główna znów otwarta. Po 24 latach

Foto: Fot. PKP PLK

Ta gigantyczna inwestycja mająca zwiększyć przepustowość przebiegającej przez Warszawę trasy kolejowej z 14 do 24 pociągów na godzinę i uruchomić nowe przystanki ma się rozpocząć w 2023 r. i potrwać 4 lata. Nie obejdzie się bez utrudnień dla mieszkańców: modernizacja wymaga odkopania tunelu średnicowego, co będzie się wiązało z ograniczeniami ruchu w ciągu Alei Jerozolimskich.

Otwarcie Warszawy Głównej poprzedziły prace budowlane. Zamontowano tory, rozjazdy oraz nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni. Przewidziano kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej, a także Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna i Łowicza oraz Sochaczewa.

Z uruchomieniem nowej stacji związana jest korekta rozkładu jazdy wchodząca w życie 14 marca. Ma obowiązywać do 12 czerwca. Zmiany w kursowaniu pociągów wynikają z rozpoczynającej się przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, od której rozpoczyna się modernizacja linii średnicowej. Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów pasażerskich. Średnio na dobę przejeżdża przez nią ok. tysiąca pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Fot. PKP PLK

Kolejny etap prac przy budowie nowej Warszawy Zachodniej rozpocznie się 26 marca. Zakres robót rozszerzy się na dwa perony. Prace wymagają również wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.

Przebudowa linii średnicowej będzie dużym wyzwaniem dla kolei ze względu na konieczność nowej organizacji ruchu pociągów. W pierwszej kolejności prace prowadzone będą na linii dalekobieżnej przez Warszawę Centralną, a następnie na linii podmiejskiej przez Warszawę Śródmieście. Zwiększy się obciążenie stacji Warszawa Gdańska, która jest przygotowywana na przyjęcie większej liczby pasażerów. Na trzech peronach będą schody ruchome, które ułatwią drogę do przejścia i komunikacji miejskiej. W połowie roku gotowe będą dwie nowe kładki.

Kolejowa linia średnicowa pełni kluczowe znaczenie dla transportu kolejowego o zasięgu międzynarodowym, krajowym i regionalnym na obszarze aglomeracji warszawskiej. Przebiegają przez nią międzynarodowe magistrale kolejowe: E65 Gdynia – Warszawa – Katowice – Zebrzydowice oraz E20 Kunowice – Poznań - Warszawa – Siedlce – Terespol i E75 Warszawa – Białystok – Trakiszki granica państwa.

Ta gigantyczna inwestycja mająca zwiększyć przepustowość przebiegającej przez Warszawę trasy kolejowej z 14 do 24 pociągów na godzinę i uruchomić nowe przystanki ma się rozpocząć w 2023 r. i potrwać 4 lata. Nie obejdzie się bez utrudnień dla mieszkańców: modernizacja wymaga odkopania tunelu średnicowego, co będzie się wiązało z ograniczeniami ruchu w ciągu Alei Jerozolimskich.

Otwarcie Warszawy Głównej poprzedziły prace budowlane. Zamontowano tory, rozjazdy oraz nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni. Przewidziano kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej, a także Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna i Łowicza oraz Sochaczewa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego