Ta gigantyczna inwestycja mająca zwiększyć przepustowość przebiegającej przez Warszawę trasy kolejowej z 14 do 24 pociągów na godzinę i uruchomić nowe przystanki ma się rozpocząć w 2023 r. i potrwać 4 lata. Nie obejdzie się bez utrudnień dla mieszkańców: modernizacja wymaga odkopania tunelu średnicowego, co będzie się wiązało z ograniczeniami ruchu w ciągu Alei Jerozolimskich.
Otwarcie Warszawy Głównej poprzedziły prace budowlane. Zamontowano tory, rozjazdy oraz nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni. Przewidziano kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej, a także Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna i Łowicza oraz Sochaczewa.
Z uruchomieniem nowej stacji związana jest korekta rozkładu jazdy wchodząca w życie 14 marca. Ma obowiązywać do 12 czerwca. Zmiany w kursowaniu pociągów wynikają z rozpoczynającej się przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, od której rozpoczyna się modernizacja linii średnicowej. Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów pasażerskich. Średnio na dobę przejeżdża przez nią ok. tysiąca pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Kolejny etap prac przy budowie nowej Warszawy Zachodniej rozpocznie się 26 marca. Zakres robót rozszerzy się na dwa perony. Prace wymagają również wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.