Ceny biletów w składach AVE, hiszpańskich odpowiednikach francuskich TGV, będą o 20-25 proc. niższe od dotychczasowych, nowe składy EVA (Economico, Velocidad Alta) będą kursować w programie pilotażowym między Madrytem i El Prat pod Barceloną, gdzie znajduje się lotnisko. Jeśli projekt sprawdzi się, zostanie rozszerzony na wszystkie szybkie połączenia w Hiszpanii.

- Koncepcja jest prosta: więcej transportu za niższą cenę, ale nie chcemy nazywać tej sługi "low-cost", bo będzie czymś znacznie więcej - wyjaśnił podczas prezentacji w Barcelonie.

Minister mówił o rozwijaniu połączeń dużej prędkości, aby dostosować kolej do nowych potrzeb użytkowników, zwłaszcza młodych, premiować często podróżujących i konkurować z innymi operatorami transportu. Zgodnie z koncepcją Smarttrain wszystkie bilety będą w jednej cenie, dostępne wyłącznie elektronicznie, sprawdzane z zastosowaniem technologii biometrycznej.