Katastrofa boeinga w Iranie. Eksperci: Dziury w kadłubie. To mogło być zestrzelenie

Według grupy ekspertów, widoczne na zdjęciach z miejsca katastrofy samolotu Ukraine International Airlines uszkodzenia kadłuba wskazują, że boeing 737 mógł zostać zestrzelony.

Aktualizacja: 08.01.2020 15:17 Publikacja: 08.01.2020 14:11

Przyczyny katastrofy Boeinga 737 linii lotniczych Ukraine International Airlines w Iranie nie są zna

Przyczyny katastrofy Boeinga 737 linii lotniczych Ukraine International Airlines w Iranie nie są znane

Foto: AFP

Boeing 737 linii lotniczych Ukraine International Airlines (UIA) ze 176 osobami na pokładzie rozbił się w środę rano tuż po starcie z lotniska w Teheranie. Nikt nie przeżył wypadku. Do katastrofy doszło niedługo po tym, jak Iran dokonał ataku rakietowego z użyciem rakiet balistycznych na bazy w Iraku, w których stacjonują żołnierze USA.

Czarne skrzynki maszyny zostały odnalezione, Iran nie przekaże ich amerykańskiej firmie Boeing - poinformował kierujący irańską agencją lotnictwa cywilnego Ali Abedzadeh.

Media irańskie podały, że przyczyną katastrofy była usterka techniczna.

Również strona ukraińska początkowo podała, że przyczyną katastrofy była awaria silnika, a do rozbicia się samolotu nie przyczyniły się działania terrorystyczne. W późniejszym oświadczeniu na temat katastrofy boeinga wydanym przez ukraińską ambasadę w Iranie strona ukraińska nie wskazała już na usterkę silnika jako przyczynę rozbicia się samolotu.

Przedstawiciele UIA oświadczyli, że boeing, który uległ katastrofie, miał trzy lata i był sprawny, a przegląd techniczny przeszedł przed dwoma dniami. Załoga rozbitej maszyny, według ukraińskich linii, była doświadczona, a prawdopodobieństwo popełnienia przez nią błędu było minimalne. Linie UIA na czas nieokreślony zawiesiły loty do Iranu.

Zajmująca się oceną ryzyka w lotnictwie grupa OPS oceniła, że dopóki nie znajdą się dowody obalające taką tezę, należy katastrofę lotu UIA w Iranie traktować jako zestrzelenie, podobne do tego, jakie miało miejsce w 2014 r. nad Ukrainą w przypadku lotu MH17 Malaysia Airlines.

"Na zdjęciach (szczątków boeinga UIA - red.) fragmentów kadłuba i skrzydła widoczne są otwory po pociskach. Czy tymi pociskami były elementy silnika czy fragmenty rakiety jest wciąż nierozstrzygnięte, jednak przy podejmowaniu decyzji o wykonywaniu lotów do Iranu należy dmuchać na zimne" - czytamy w tekście zamieszczonym w serwisie internetowym OPS. Grupa zaleca, by powstrzymać się od latania nad Iranem do czasu, aż przyczyny katastrofy boeinga zostaną ustalone.

OPS zastrzegła, że "biorąc pod uwagę okoliczności polityczne", przyczyny mogą nie zostać jednoznacznie ustalone w najbliższej przyszłości.

Cytowany przez "The Independent" Philip Baum, redaktor "Aviation Security International" ocenił, że jest zbyt wcześnie, by zabierać głos w sprawie przyczyn katastrofy boeinga na przedmieściach Teheranu.

- Uważam, że nic nie wskazuje, byśmy mieli do czynienia z zestrzeleniem. A jeśli, to przez kogo? - powiedział Baum.

Były dyrektor portu lotniczego Ben Guriona w Tel Awiwie Zeev Sarig w rozmowie z agencją RIA stwierdził, że choć niezbędne jest dochodzenie, najbardziej prawdopodobnymi przyczynami katastrofy są albo ładunek wybuchowy z zapalnikiem czasowym lub ciśnieniowym, albo usterka techniczna, o której na razie nic nie wiadomo. Zdaniem Sariga, ta druga możliwość jest mniej prawdopodobna.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Wydarzenia
Nie mogłem uwierzyć w to, co widzę
Wydarzenia
Polscy eksporterzy podbijają kolejne rynki. Przedsiębiorco, skorzystaj ze wsparcia w ekspansji zagranicznej!
Materiał Promocyjny
Jakie możliwości rozwoju ma Twój biznes za granicą? Poznaj krajowe programy, które wspierają rodzime marki
Wydarzenia
Żurek, bigos, gęś czy kaczka – w lokalach w całym kraju rusza Tydzień Kuchni Polskiej