Reklama

Sklepy straciły miliardy

Sprzedaż odzieży i obuwia zmaleje w tym roku o 5,5 mld zł. Spadną też obroty w sklepach meblowych i budowlanych. Mimo to rząd nie chce słyszeć o luzowaniu zakazu handlu w niedzielę.

Aktualizacja: 01.09.2020 05:53 Publikacja: 31.08.2020 21:00

Sklepy straciły miliardy

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Ogromne kolejki pod sklepami w ostatnią niedzielę pokazują, że konsumentom brakuje zakupów tego dnia. – Dwa ostatnie tygodnie sierpnia i trzy pierwsze września to zawsze okres wzmożonych zakupów szkolnych, ale i tych związanych ze zmianą pory roku – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute. – Powrót do niedziel handlowych wpłynąłby pozytywnie na pobudzenie dynamiki sprzedaży również w innych okresach i dałby możliwość szybszego odrabiania strat spowodowanych pandemią – dodaje. Firma szacuje, że handel w niedziele przełożyłby się na 4-proc. wzrost liczby klientów i 1,8-proc. obrotów, co dla najemców oznacza wzrost o kilkaset milionów złotych do końca 2020 r.

– Nie widzimy potrzeby zniesienia zakazu handlu w niedziele – mówiła w czerwcu wicepremier Jadwiga Emilewicz.

Czytaj także: Wielkie liczenie strat dopiero się zaczyna

Sklepom by to pomogło. Z prognoz Euromonitor International, jakie poznała „Rzeczpospolita", wynika bowiem, że będzie to dla sklepów fatalny rok. Spadek sprzedaży w branży odzieżowo-obuwniczej prognozowany jest na 21,5 proc., do 20,5 mld zł. W przypadku sklepów budowlanych wyniesie on 10,1 proc., do 17,9 mld zł, a meblowych i z domowymi akcesoriami – o 11 proc., do 14,3 mld zł.

Nawet dobre wyniki ostatnich tygodni wiele nie zmienią. – Rok finansowy kończymy 31 sierpnia, w związku z czym wiedzieliśmy od dawna, że nie ma szans nadrobienia strat. Od 1 września liczymy od nowa, mamy nowe cele – mówi Katarzyna Broniarek, dyrektorka ds. komunikacji Ikea Retail.

Reklama
Reklama

W sektorze odzieżowym również trwa liczenie strat. – Biorąc pod uwagę niepewność, jaką nadal da się odczuć na rynku, oraz sytuację epidemiczną, trudno szacować finalną skalę strat dla branży – podaje biuro prasowe LPP, lidera rynku, z markami Reserved i House. – Perspektywa drugiej fali koronawirusa, powiązane z nią zachowania klientów i wymogi bezpieczeństwa – to wszystko nadal może i bez wątpienia będzie wpływać na wyniki – dodaje LPP.

Także konsumentom zniesienie zakazu handlu ułatwiłoby robienie zakupów. Według badań dla CBRE 51 proc. z nich chciałoby, aby sklepy były otwarte w każdy dzień. Przeciwnego zdania jest co trzeci. – Żywy pozostaje argument związany z tym, że dla niektórych niedziela pozostaje jednym z nielicznych dni, kiedy mogą iść na zakupy – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama