fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Polaków kusi biznes sprzedaży bezpośredniej

123RF
Do prawie miliona wzrosła w 2016 r. liczba osób współpracujących z firmami, które stawiają na bezpośrednią dystrybucję swoich produktów. Pomogło to zwiększyć obroty branży.
Dla polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej miniony rok był rekordowy. Dowód? Najwyższe w historii przychody, które zbliżyły się do 3,2 mld zł, oraz rekordowa liczba 980 tys. osób współpracujących z firmami tej branży. Było ich o 25 tys. (2,6 proc.) więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB), do których dotarła „Rzeczpospolita". O ile w przeszłości wzrost liczby sprzedawców miał zwykle miejsce w okresie gorszej koniunktury, gdy sprzedaż bezpośrednia była sposobem ucieczki przed bezrobociem, o tyle w ostatnich dwóch latach chętnych do współpracy z firmami tej branży wyraźnie przybywa pomimo dobrej sytuacji na rynku pracy.

Firma bez pieniędzy

– Mamy atrakcyjne produkty i dobrą ofertę dla tych, którzy chcą spróbować swoich sił w biznesie i mogą to robić z dowolnego miejsca. Dajemy gotowy pomysł, wsparcie szkoleniowe i nie wymagamy inwestycji – podkreśla Anna Pietrzak, dyrektor naczelna Amway Polska, jednej z najbardziej znanych firm tej branży i globalnego lidera sprzedaży bezpośredniej.
Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB, twierdzi, że coraz więcej osób docenia fakt, że sprzedaż bezpośrednia daje możliwość bezpiecznego sprawdzenia się w biznesie; praktycznie bez inwestycji finansowych można założyć i nauczyć się prowadzić własną firmę. – Ta możliwość przyciąga wiele osób, które potem zmieniają branżę, mając już doświadczenie – twierdzi Luboń. Zaznacza, że ci, którzy utrzymują się ze sprzedaży bezpośredniej albo uzyskują z niej swoje główne dochody, na całym świecie stanowią ok. jednej czwartej wszystkich osób współpracujących z firmami tej branży. Pozostali traktują to jako sposób na dodatkowe przychody albo szansę tańszych zakupów produktów (głównie kosmetyków) dla siebie i bliskich.
- Oferujemy kobietom możliwość dorobienia, a nasz model biznesu oparty na elastyczności i niezależności bardzo dobrze wpisuje się w aktualne trendy społeczne, w tym w potrzeby młodego pokolenia, choć starsi też sobie cenią niezależność – twierdzi Ewa Kudlińska-Pyrz, dyrektor generalna firmy kosmetycznej Mary Kay, która mówi o dwucyfrowym wzroście liczby konsultantek w ubiegłym, udanym dla spółki roku.
Szefowa Mary Kay nie podaje dokładnej liczby swoich konsultantek, ale zaznacza, że w tym miesiącu spółka wypłaciła rekordową w swej historii prowizję – jedna z pań zarobiła w ciągu miesiąca 93 tys. zł.
Zdaniem Mirosława Lubonia rozwojowi branży sprzyja też jej rosnąca rozpoznawalność, która zwiększa możliwości dotarcia do klientów. W zeszłorocznym badaniu przeprowadzonym dla PSSB przez IBRiS na reprezentatywnej próbie ponad tysiąca Polaków niemal dwie trzecie ankietowanych stwierdziło, że korzysta z oferty sprzedaży bezpośredniej.

Kosmetyki na czele

Jak wynika z danych PSSB, kosmetyki nadal zapewniają większość przychodów, chociaż w minionym roku ich udział spadł z 69 do 60 proc. przy wzroście znaczenia suplementów diety i sprzętu AGD. Badanie IBRiS dowodzi też, że Polacy najczęściej kojarzą tę branżę z firmami mającymi silne marki kosmetyczne: Avon, Oriflame i Amway.
Istotna część ubiegłorocznego wzrostu liczby sprzedawców to zasługa Amway Polska, z którą współpracowało w 2016 r. średnio ponad 85 tys. osób, o 7 tys. ( i ok. 8 proc.) więcej niż rok wcześniej. W podobnym, ponad 8-proc. tempie rosły w ubiegłym roku przychody spółki, które sięgnęły 147 mln zł.
- Naszą siłą są przedsiębiorcy. Rośniemy, gdy zwiększa się liczba przedsiębiorców lub liczba sprzedanych przez nich produktów, albo jedno i drugie. Tak właśnie było w zeszłym roku – mówi Anna Pietrzak.
Kierowana przez nią spółka, która zasięgiem obejmuje też kraje bałtyckie, w tym roku obchodzi 25-lecie działalności w Polsce. Zaczynała ją od sprzedaży produktów chemii gospodarczej, która teraz ma 22-proc. udział w przychodach spółki. Obecnie dominuje kategoria wellness, czyli dodatki żywieniowe i kosmetyki (zapewniły prawie 67 proc. sprzedaży w ub.r.).
Na jubileuszowy rok Amway Polska prognozuje podobne tempo wzrostu jak w 2016 r. , przy zwiększeniu do 90 tys. liczby współpracujących z firmą osób. Jak dodaje, są one nie tylko główną siłą firmy, ale też jedną z jej największych inwestycji. W ubiegłym roku spółka, a konkretnie jej jednostka szkoleniowa Amway Academy, przeprowadziła 314 kursów (w tym online) dla 53 tys. osób. W tym roku, dzięki rozbudowie oferty internetowej, zamierza przeszkolić niemal 60 tys. osób.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA