Koronawirus nakręci zakupy internetowe. Nie tylko spożywcze

Szturm Polaków na sklepy spożywcze już za nami. Kolejny etap to zakupy przez internet, także w innych kategoriach.

Aktualizacja: 13.03.2020 10:50 Publikacja: 13.03.2020 10:27

Koronawirus nakręci zakupy internetowe. Nie tylko spożywcze

Foto: Adobe Stock

Gwałtowny boom w e-zakupach spodziewany jest przez wszystkich, ponieważ konsumenci w obawie przed zarażeniem będą raczej unikali stacjonarnych sklepów na rzecz internetowych.

Czytaj także: "Zamknięcie centrów handlowych? To zależy od ministra zdrowia"

Firma Starcom sprawdziła na podstawie danych serwisu Tradewatch, w jaki sposób zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków po eskalacji epidemii koronawirusa w odniesieniu do ich zakupów na serwisie Allegro, największej polskiej platformie e-handlu.

- Pierwszy szczyt nastąpił 5 lutego – tego dnia media informowały o Polakach ewakuowanych z chińskiego Wuhan – przychód z aukcji ze słowem „koronawirus" wyniósł rekordowe 711 tys. zł (lwią część stanowiły maseczki) – mówi Marta Górecka, senior strategy & innovations manager w Starcom.

Czytaj także: Jadwiga Emilewicz: Nie róbcie zakupów na zapas. Sklepy będą działać

- Rekord ten został pobity pod koniec miesiąca, kiedy media z wysoką częstotliwością informowały o kolejnych przypadkach wirusa w Europie, jednak wciąż poza granicami Polski. Tylko w dniach 26-27 lutego fraza „koronawirus" zarobiła prawie 3 mln zł, łącznie do 11 marca – 10,6 mln zł, co odpowiada skali np. kategorii RTV i AGD - Elektronika (10,4 mln zł w okresie 11.02-9.03. – dodaje.

Starcom podkreśla, że Spadek transakcji po 5. marca spowodowany był wieloma czynnikami – interwencjami serwisu w przypadku sprzedaży po wywindowanych cenach i manipulacji słowami kluczowymi, spadającą dostępnością maseczek, może również edukacją w zakresie ich faktycznej przydatności w profilaktyce zachorowań.12 marca na mocy specustawy zakazano sprzedaży m.in. maseczek i żeli antybakteryjnych w serwisach Allegro i OLX.

Koronawirus zdążył jednak wykreować nowe gwiazdy – kategorie, warte dotąd od 1 do 3 mln w skali miesiąca, zanotowały wzrosty wartościowe, sięgające ponad 800 proc. TOP5 kategorii pod względem wzrostu ich wartości to - specjalistyczny sprzęt medyczny, wyposażenie szpitali i gabinetów, materiały higieniczne i opatrunkowe, rowery i akcesoria (naturalny wzrost w porównaniu do okresu zimowego, dający jednak nadzieję na zwyczajne „jutro") oraz odzież robocza i BHP (to do tej kategorii zaliczały się m.in. maski przeciwpyłowe i półmaski, niedające żadnej ochrony przed wirusami, kupowane z niewiedzy i na fali emocji). Cztery kategorie „koronawirusowych gwiazd" w ostatnim okresie łącznie więcej niż kategoria Ogród (74 mln zł vs 69 mln zł), którą zepchnęły z podium najszybciej rosnących po zimowym letargu.

Media obiegły m.in. zdjęcia półek wyczyszczonych z różnych produktów, prym wiódł makaron, który cieszył się wręcz memogenną popularnością. Mimo że detaliści tłumaczyli, że ewentualne braki na półkach są tymczasowe – Polacy postanowili zrobić zapasy w sieci. Wartość sprzedaży makaronu wzrastała z dnia na dzień, by 11. marca, w dniu, w którym ogłoszono zamknięcie m.in. szkół i przedszkoli w całym kraju, osiągnąć 19-krotność zwyczajowego poziomu (137 tys. zł vs 7,2 tys. zł – średnia dzienna wartość sprzedaży w styczniu b.r.)

Podobnie zyskała również np. kategoria dań gotowych – średnia dzienna wartość sprzedaży na początku marca była prawie trzykrotnie wyższa od zwyczajowej (porównanie do stycznia b.r.), 11.03 kupiliśmy dania gotowe o wartości siedemnastokrotnie większej niż w styczniu b.r.

Według danych Tradewatch w ostatnim, gorącym, okresie użytkownicy kupili produkty spożywcze za prawie 35 mln zł – niemal za tyle samo, co w okresie przedświątecznym, kiedy to jedzenia kupujemy sporo, również rzeczy, których nie jemy na co dzień. Przed Świętami więcej się też jednak sprząta – okazuje się, że jednak nie aż tyle, co, gdy obawiamy się zarazków, bowiem kategoria utrzymanie czystości wzrosła o ponad 1/5 na wartości i ponad 1/3 ilościowo.

Gwałtowny boom w e-zakupach spodziewany jest przez wszystkich, ponieważ konsumenci w obawie przed zarażeniem będą raczej unikali stacjonarnych sklepów na rzecz internetowych.

Czytaj także: "Zamknięcie centrów handlowych? To zależy od ministra zdrowia"

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji