Dochodzenie rozpoczęte przez Komisję Europejską ma się koncentrować na podwójnej roli Amazona jako giganta sprzedaży detalicznej oferującego własne marki i zarazem jako wielkiej platformy cyfrowej umożliwiającej niezależnym sprzedawcom oferowanie swoich produktów. Przede wszystkim ma ono odpowiedzieć na pytanie, czy Amazon wykorzystuje dane o sprzedawcach korzystających z jego platformy do nieuczciwego zdobywania dominującej pozycji na rynku. Eksperci KE będą więc uważnie przyglądali się umowom jakie Amazon zawiera ze sprzedawcami oraz zewnętrznymi podmiotami, które mogą mieć dostęp do ich danych. Komisja zapowiada również, że przyjrzy się oferowanej przez Amazon funkcji „Buy Box”, dającej preferencje niektórym sprzedawcom.

„Europejscy konsumenci dokonują coraz więcej zakupów online. E-handel zwiększył konkurencję w sprzedaży detalicznej oraz przyniósł większy wybór i lepsze ceny. Musimy upewnić się, że duże platformy online nie ograniczają tych korzyści za pomocą zachowań godzących w konkurencję. Zdecydowałam więc, że bardzo blisko przyjrzymy się praktykom biznesowym Amazonu oraz jego podwójnej roli jako miejsca sprzedaży i sprzedawcy detalicznego, by ocenić przestrzeganie unijnych reguł dotyczących konferencji” - napisała Margrethe Westager, unijna komisarz ds. konkurencji.

Co prawda Komisja Europejska w obecnym składzie wkrótce kończy swoją działalność, ale dochodzenie przeciwko Amazonowi będzie kontynuowane przez nową KE. Amazon zapowiada, że będzie współpracował z unijnymi władzami w tym dochodzeniu.