Polacy marnują dużo żywności – według firmy doradczej Deloitte, która opracowała dane pochodzące z Eurostatu i innych źródeł, przeciętny Polak w 2018 roku wyrzucał 235 kilogramów żywności. W badaniu przeprowadzonym dla Federacji Polskich Banków Żywności do wyrzucania produktów spożywczych przyznawało się w 2018 roku już 42 procent Polaków (w 2017 roku 34 proc.). Nie musi to oznaczać, że rośnie liczba marnujących żywność, analitycy są raczej zdania, że rośnie świadomość problemu.
Czytaj także: Lidl znów podnosi pensje. Kasjer zarobi minimum 3100 zł brutto
Walkę z marnotrawstwem postanowił rozpocząć Lidl Polska, który w niektórych sklepach (w Poznaniu) testuje akcję „Kupuję, nie marnuję”. Na specjalną, wyraźnie oznaczoną półkę, trafiają produkty z krótkim terminem ważności oraz pieczywo odpiekane poprzedniego dnia. Towary na tej półce są przecenione o 70 procent.
- Od początku istnienia Lidl Polska, czyli od 2002 roku, współpracujemy z Federacją Polskich Banków Żywności, z którą wspólnie obchodziliśmy w ubiegłym roku Światowy Dzień Żywności. Wspieramy również Caritas Polska. Razem z tymi organizacjami prowadzimy wiele akcji charytatywnych, które mają zapewnić żywność osobom potrzebującym jak i liczne działania edukacyjne, których celem jest uwrażliwienie na ten temat klientów – mówi Aleksandra Robaszkiewicz Communications Manager Lidl Polska.
- Ponadto w niektórych naszych sklepach właśnie rozpoczęliśmy fazę testów akcji przecen pod hasłem „Kupuję, nie marnuję”. W specjalnych wyznaczonych strefach pod tą nazwą można znaleźć owoce i warzywa z krótkim okresem przydatności do spożycia oraz pieczywo odpieczone poprzedniego dni – opowiada o akcji Aleksandra Robaszkiewicz.