Reklama

Europa uniknie katastrofy na rynku pracy

W USA stopa bezrobocia w trzy tygodnie wzrosła niemal czterokrotnie. W krajach UE, także w Polsce, rządowe programy dopłat do wynagrodzeń powinny zapobiec takiemu wstrząsowi.

Aktualizacja: 14.04.2020 06:22 Publikacja: 13.04.2020 21:00

Europa uniknie katastrofy na rynku pracy

Foto: AFP

W ciągu zaledwie trzech tygodni, od połowy marca do pierwszej soboty kwietnia, 17 mln Amerykanów wystąpiło o zasiłek dla bezrobotnych. To, jak szacują ekonomiści, oznacza skok stopy bezrobocia w USA z niespełna 4 proc. przed epidemią Covid-19 do około 13–14 proc. I na tym załamanie na tamtejszym rynku pracy się nie skończy.

Według Iana Shepherdsona, głównego ekonomisty firmy analitycznej Pantheon Macroeconomics, w tygodniu przed Wielkanocą liczba osób wnioskujących po raz pierwszy o zasiłek powinna zmaleć do około 4,5 mln z ponad 6 mln w obu poprzednich tygodniach. Na to wskazuje malejące zainteresowanie Amerykanów hasłem „zasiłek dla bezrobotnych" w internetowej wyszukiwarce Google. Przed epidemią ta liczba nigdy nie zbliżyła się nawet do 1 mln. W najgorszym okresie recesji wywołanej kryzysem finansowym z 2008 r. liczba bezrobotnych rosła o niespełna 700 tys. tygodniowo. Stopa bezrobocia nie przekroczyła wtedy 10 proc.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Gospodarka
Tak Światowa Organizacja Zdrowia pomaga Rosji. „Ryzyko legitymizacji reżimu”
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Gospodarka
Co nowy rząd Andreja Babiša może przynieść Czechom?
Gospodarka
Czy Niemcy czeka kryzys? Szef instytutu Ifo ostrzega: Sytuacja jest dramatyczna
Gospodarka
Czarny czwartek Kremla. USA uderzają w ropę, a Unia w banki i sojuszników Rosji
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Gospodarka
TIGER Grzegorza Kołodki ma już 25 lat
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama