fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Giełda

#PROSTOzPARKIETU: Krzysztof Pykel: Port Praski buduje miasto w mieście

rzeczpospolita.tv
Z Krzysztofem Pyklem, dyrektorem ds. inwestycji w spółce Port Praski, rozmawia Dariusz Wieczorek.

Port Praski to wielki projekt deweloperski na warszawskiej Pradze, tuż przy Wiśle, niedaleko mostu Świętokrzyskiego. Wielki, bo prowadzony na niemal 40-ha terenie. Na jakim etapie jest ta inwestycja?

Nazywamy ten obszar miastem w mieście, bo będzie tu wszystko, co w prawdziwym mieście można spotkać – od budynków mieszkalnych przez biurowce po lokale usługowo-handlowe i gastronomiczne, a dodatkowo marina, czyli przystań jachtowa.

Cały projekt podzielony jest na cztery niezależne części: Starą Pragę, Doki, City i Park Mediów. Mówimy o łącznie 1 mln mkw. powierzchni, podzielonej po połowie na część mieszkaniową oraz biurowo-handlowo-usługową.

Stara Praga to część mieszkaniowa z lokalami usługowymi. Doki będą luksusową częścią projektu, z budynkami wysokiej klasy oraz wspomnianą mariną. City będzie spełniać funkcję usługowo-biurową, a Park Mediów będzie miejscem przeznaczonym do wypoczynku, gdzie będzie się znajdować forum medialno-technologiczne.

Warszawska Praga ma swoją sławę, czy wpływa to na zainteresowanie lokalami mieszkalnymi?

Praga, najstarsza dzielnica prawobrzeżnej Warszawy, mimo swojej bogatej historii w minionym stuleciu była kojarzona głównie ze zdewastowanymi kamienicami i dużą przestępczością, jednak staje się atrakcyjna dla artystów i przyciąga coraz więcej zamożnych osób – za sprawą stopniowej rewitalizacji, budowy drugiej linii metra oraz wielu nowych deweloperskich inwestycji.

W jakiego klienta celujecie?

Takiego, który ceni sobie mieszkanie w dobrej lokalizacji w centrum miasta, który nie chce zbyt długo dojeżdżać do pracy, który ceni ciszę, spokój oraz najwyższą jakość wykonania.

Chcemy, by nasz projekt był przyjaznym dla mieszkańców miejscem. Na świecie Warszawa ma opinię zielonej stolicy, dlatego w Porcie Praskim zieleń jest wyjątkowo ważna. W bezpośrednim sąsiedztwie naszej inwestycji znajduje się i nadwiślańska plaża, i park Praski. Najwięcej tego typu projektów jest na obrzeżach Warszawy – Port Praski to wyjątek, bo jest położony w centrum stolicy.

Na części naszego obszaru ruch samochodowy będzie przeniesiony pod ziemię. Chcielibyśmy stworzyć perełkę, by nie tylko warszawiacy chcieli tu spędzać czas wolny. Porównałbym nasz projekt do mariny w Hamburgu, którą odwiedzają ludzie z całych Niemiec.

Na jakim etapie jest realizacja części mieszkaniowej Portu Praskiego?

Aktualnie prowadzimy prace w ramach Starej Pragi. W ofercie mamy apartamentowce Krowia 6, Sierakowskiego 6 i Sierakowskiego II oraz Port i Latarnia, z jedynie 20 mieszkaniami. Łącznie apartamentowce liczą około 300 lokali, z których większość znalazła już nabywców lub jest zarezerwowana.

Jeszcze w tym roku rusza budowa kolejnego obiektu na prawie 200 mieszkań, a na początku przyszłego podobna inwestycja. Docelowo liczymy, że na Starej Pradze powstanie w sumie 2 tys. lokali.

Jak duże lokale oferujecie, jakie są średnie ceny apartamentów?

Klienci kupują zarówno najmniejsze lokale, o powierzchni 40–50 mkw., jak i zdecydowanie większe, nawet powstające z połączenia kilku lokali.

Ceny zaczynają się od 9 tys. zł za mkw., czyli relatywnie niskiego poziomu, biorąc pod uwagę lokalizację – kilka minut do Starówki, ścisłego centrum miasta, najważniejszych punktów stolicy. Port Praski sąsiaduje z dwiema stacjami metra: Stadion Narodowy oraz Dworzec Wileński.

Czy oferujecie apartamenty pod klucz?

Same budynki powstają z wykorzystaniem materiałów wysokiej jakości, elewacja obiektu przy Krowiej 6 zawiera zabytkową cegłę z początku XX w.

Mieszkania sprzedajemy w stanie deweloperskim. Uważamy, że gusty i potrzeby klientów są na tyle zróżnicowane, że oni sami najlepiej wiedzą, jak chcieliby wykończyć i urządzić mieszkanie.

Czy waszymi klientami są także cudzoziemcy?

Mogę tylko powiedzieć, że Port Praski wzbudza zainteresowanie zagranicy, nie tylko medialne.

Koniunktura w segmencie mieszkaniowym napędzana jest także zakupami lokali w celach inwestycyjnych – niektórzy deweloperzy za gotówkę sprzedają 30–40 proc. lokali. Czy Port Praski ma dużo tego typu klientów? Czy apartament na Pradze to dobra inwestycja?

Nie podajemy takich danych.

Zakup apartamentu czy mieszkania jest zawsze inwestycją niosącą pewne ryzyko, dlatego powinniśmy przeanalizować kilka czynników. Kluczowymi są lokalizacja, otoczenie i perspektywy rozwoju. W przeciwieństwie do standardu wykończenia lokalizacja jest niezmienna.

My oferujemy lokalizację w ścisłym centrum Warszawy, w otoczeniu zieleni, z dostępem do rzeki czy nawet możliwością wynajęcia miejsca na żaglówkę.

Kiedy ruszy budowa kolejnych części Portu Praskiego?

W przyszłym roku rozpoczniemy budowę tamy przeciwpowodziowej, cieszymy się, że decyzją sądu w końcu uzyskaliśmy taką możliwość, bo zniweluje to zagrożenie powodziowe nie tylko dla naszej inwestycji, ale dla 300 tys. mieszkańców Pragi.

Wolałbym nie zagłębiać się w szczegółowy harmonogram. Powiem tylko, że pełna realizacja Portu Praskiego potrwa około 10 lat po zbudowaniu tamy.

Port Praski to projekt rozpisany na dekadę, ale czy rozważacie inne inwestycje deweloperskie? Rozważamy taką możliwość, ale na razie nie ma na tyle sprecyzowanych planów, by cokolwiek ujawniać.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA