Akcje Xpenga, firmy popieranej przez giganta e-handlu Alibaba i Xiaomi Corp, zaczęły od kursu 23,10 dolarów za amerykański kwit depozytowy (ADS) wobec podwyższonej ceny emisyjnej 15 dolarów. Wcześniej spółka podwyższyła ofertę o ponad jedną trzecią do ok. 1,5 mld dolarów (wcześniej zamierzała pozyskać 1,11 mld), bo inwestorzy byli mocno zainteresowani firmami promującymi czyste technologie. Przewidziano też opcję greenshoe, która pozwoli pozyskać dodatkowe 224,4 mln. Spółka zapowiadała początkowo cenę emisyjną w widełkach 11-13 dolarów za jeden ADS, ale podwyższyła ją do 15 dolarów. Inwestorzy wyceniają ją obecnie na ponad 11 mld dolarów.

Do tego trzeciego co do wielkości debiutu chińskiej spółki samochodowej w Nowym Jorku w ostatnich 2 latach doszło w czasie, gdy notowania producentów e-aut, Tesli i Nio zyskiwały w ostatnich miesiącach. Dotychczasowe debiuty w tym roku firm w Stanach pozwoliły pozyskać ponad 70 mld dolarów, przebijając sumę 62,5 mld w 2019 r.; może to być najlepszy rok od 2014 r. i drugi najciekawszy od 2000 r. — pisze Reuter.

Prezes Xpenga, He Xiaopeng (42), który jest również założycielem wyszukiwarki internetowej UCWeb, powiedział, że jego firma skupi się na samochodach w cenie 150-300 tys. juanów, w segmencie dużego masowego rynku na największym rynku samochodowym na świecie. — W ostatnich 3 miesiącach inwestorzy przestali wypytywać, czy przyszłe samochody będą elektryczne i inteligentne. Uważają, że ta tendencja jest nieuchronna — powiedział Reuterowi. Dodał, że pozyskane środki spółka przeznaczy na prace badawczo-rozwojowe i na zwiększenie sprzedaży.

W 2019 r. firma zainwestowała ponad 2 mld juanów w rozwój technologii, jedną trzecią w inteligentne funkcje, np. w jazdę autonomiczną. Xpeng sprzedała dotąd ponad 20 tys. e-aut, w tym nowych sedanów P7 i SUVów G3. Produkuje je w dwóch fabrykach w Chinach. Trzeci model będzie sedanem — ujawnił prezes, ale nie chciał mówić, jaką przewiduje sprzedaż.