Polski prywatny biznes powinien śmiało wychodzić za granicę i intensyfikować działania innowacyjne, by tworzyć produkty wysokomarżowe, bo nie możemy bazować już na taniej sile roboczej – przekonywali uczestnicy panelu „Sukces Made in Poland".
Według Jerzego Kwiecińskiego, wiceministra rozwoju, dotychczas potencjał rodzimych przedsiębiorstw nie był wykorzystywany.
– Nie było ani wyspecjalizowanej agencji, ani planów wspierania firm za granicą. Teraz to się zmieni, bo powołamy taką instytucję. Nie będziemy się wstydzić wspierania rodzimego biznesu – mówi Kwieciński. – Będziemy pobudzać firmy do tworzenia innowacji i wychodzenia z nimi za granicę, a nie kupowania gotowych rozwiązań – dodaje wiceminister Kwieciński.
Sisu – polska cecha
Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski, uważa, że rząd powinien skoncentrować się jednak na pomocy polskim firmom nie tylko za granicą, ale również w kraju. – Tego dziś brakuje. Niekorzystne rozwiązania na rodzimym rynku pogarszają naszą konkurencyjność względem firm zagranicznych – podkreśla.
Zdaniem Roberta Gwiazdowskiego, prezesa fundacji Warsaw Enterprise Institute, rząd powinien być jak lekarz.